Ledarskap och digital innovation

Elisabet Nihlfors och Fredrik Heintz

Dialogen är i centrum på Framtidens Lärande Väst 2019. Dialogen i mötet mellan kommuner och skolhuvudmän, ledare och lärare i framkant, forskare, myndigheter, leverantörer och regionens skolhuvudmän.

Två av de forskare som medverkare är Elisabet Nihlfors, Uppsala universitet och Fredrik Heintz, Linköpings universitet.

Ledarskapet som en nyckelfaktor i skolans utveckling är temat för Elisabet Nihlfors, professor vid Upsala universitet som i sin forskning tittat på frågor kring skolans styrning , med och ledning i relation till nationell och lokal politik och närsamhälle. Elisabet Nihlfors har erfarenhet av att arbeta både som lärare, skolchef och rektorsutbildare.

Digital innovation är temat för Fredrik Heintz, docent vid Linköpings universitet och frontfigur inom forskningsområdet AI och medlem i EU kommissionens expertgrupp inom AI. Fredrik, som bland annat infört begreppet datalogiskt tänkande till Sverige, lyfter frågorna om skolans digitala innovation och sätter in dem i det stora sammanhanget

Dokumentation från konferensen Framtidens Lärande Väst 2019.

Aktuella konferenser och event

Foto Trollhättan
Framtidens Lärande VÄST – 12-13 november 2020, i Trollhättan

Framtidens lärande VÄST 2020 är en regional arena för mötet mellan kommuner och skolhuvudmän, ledare och lärare i framkant, i dialog med forskare, med myndigheter , leverantörer och regionens skolhuvudmän … Läs mer