Luleå: Så här gör vi – Digitala läromedel till alla!
Under pandemin har skolor tvingats växla eller kombinera, fysisk närvaro och online, nätbaserad fjärrundervisning. Ett viktigt inslag blev förstås digitala läromedel. Hur ser lösningarna och erfarenheterna ut? Måste alla välja samma? Och kan alla välja digitalt?
Luleå gymnasieskola har det senaste året arbetat med en process att utvärdera och prova olika digitala läromedel. Nu har man valt ett upplägg, med plattform och inriktning för framtiden.
I samtalet medverkar Jessicka Sörmling och Jenny Törnblom, Luleå gymnasieskola samt Peter Karlberg, Skolverket (presentationer nedan)
Den presentation som visades under webbinariet
Medverkande:
Jessicka Sörmling, utvecklingsledare, chef bibliotek & IT-centrum, Luleå gymnasieskola
Jenny Törnblom, it-utvecklare, Luleå gymnasieskola
Peter Karlberg, undervisningsråd Skolverket och medlem i Guldtrappans jury
Våren 2021 arrangerades Framtidens lärande Norr tillsammans med Luleå kommun. Nu följer DIU och Framtidens lärande upp med en webbinarieserie som fördjupar sig i erfarenheter från skolhuvudmän som mottagit Guldtrappans. Serien inleds under 2021 med att i tre sessioner fördjupa samtalet om tre sidor i Luleå kommuns arbete med skolutveckling och digitalisering. Luleå kommun fick utmärkelsen Guldtrappan 2019. Samtliga webbinarier kan ses i efterhand.
• Så här jobbar vi med digital lek, lärande och utforskande!, om förskola.
• Så här gör vi – digitala läromedel till alla!, om att skapa tillgång till och utpröva digitala läromedel.
• Hur får vi med alla – och fart på de digitala stöden”, om ledarskapet i kommunens skolor och digitalisering.
Hösten 2021 kommer webbinarieserien att fortsätta med de skolhuvudmän som erhåller kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan år 2021.