Framtidens lärande

Framtidens lärande

”Mötesplatsen för dialog kring skolan i en digitaliserad samtid”

  • Start
  • Aktuellt
  • Konferenser och event
  • Video
  • Om Framtidens Lärande
    • Om Framtidens Lärande
    • Om Framtidens Lärande
    • Stiftelsen DIU
    • Kontakt
Hem > NyheterSida 12

Nyheter

Johanna Jaara Åstrand, Åsa Fahlén, Matz Nilsson, Ulla Hamilton
Artikel
27 april, 2018

Varför är professionsutveckling avgörande för skolan? Hur får vi detta att hända i skolvardagen?


Under konferensen Framtidens lärande – Nu öppnar vi klassrumsdörrarna den 26 april, var lärares och skolledares professionsutveckling i fokus. Att …

Nyhet
27 april, 2018

DIU-rapport: Praktiken, professionerna och kunskapen


Hur blir en lärare en riktigt bra lärare? Hur kan kollegiala processer se ut som utvecklar arbetet i klassrummet och …

Gun Palmqvist
Artikel
12 april, 2018

Rektors lektionsbesök tillfälle till pedagogisk reflektion


På Ferlinskolan i Filipstad får alla lärare besök av rektor i klassrummet åtföljt av ett uppföljande samtal som ger tillfälle …

Artikel
12 april, 2018

Forska i din skolvardag:
 Lärarledda forskningsprojekt utvecklar undervisningen


Praktiknära lärardriven forskning är ett sätt att utveckla undervisningen. I Stockholm finns sedan tio år ett utvecklingsprojekt som ger möjlighet …

Logga Framtidens Lärande och Skolforum
Nyhet
15 mars, 2018

Framtidens lärande och Skolforum skapar ny gemensam arena


Två av skolvärldens största arrangemang – Skolforum och Framtidens lärande – skapar en ny gemensam arena. Premiären blir den 29-30 …

Foto paneldebatt
Artikel
14 mars, 2018

”Öppna klassrumsdörrarna” om kollegialt lärande: aktuella förslag om skolprofessionernas kunskapsbildning och dialog med forskning


Efter Skolkommissionens djupa och långsiktiga grepp om svenska skolans fortsatta utveckling kommer nu flera utredningar med uppföljningar och förslag kring …

Nyhet
7 mars, 2018

Nu öppnar vi klassrumsdörrarna! Konferens i Stockholm den 26/4


Nu öppnar vi klassrumsdörrarna!– en konferens om att utveckla undervisningen med systematisk feedback och kollegialt lärande Välkommen till en konkret …

Howard Pitler
Nyhet
7 mars, 2018

Kvalitativ feedback underlättar för lärare att reflektera kring sin undervisning


Howard Pitler, tidigare lärare och rektor, samt fil dr i pedagogik, är expert på lektionsobservationer. Howard Pitler har genomfört tusentals …

Per Dahlbeck
Artikel
7 mars, 2018

Skolan kan sträva efter mätbara effektmål för lärarna och meningsfullt lärande för eleverna


Pluggskola mot flumskola? Ett fruktbart samtal om skolutveckling, kräver balans mellan skapande och inlärning, menar Per Dahlbeck, Malmö. Han talar …

Senaste inläggen:

  • Fullt hus på Framtidens Lärande
  • Framtidens Lärande Väst 2023
    Hur lyckas med digital skolutveckling?
  • Möjligheter och utmaningar med studiehandledning via Teams
  • Röd tråd i förskolans kvalitetsarbete
  • IKT-bibliotek i förskolan
  • Jobba med kvalitetsutveckling i fritidshemmet
  • Att leda digitalisering i förskolan
  • Ny kunskap genom samverkan
  • Aktivt lärande och lärandemiljöer
  • Digitalisering på vetenskaplig grund
  • Ledarskap och hållbarhet
  • Utbildning för hållbar utveckling

Tidigare år:

  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
Sida 12 av 34« Första«...1011121314...2030...»Sista »

Följ stiftelsen DIU och Framtidens lärande i sociala medier: Facebook
Övriga webbplatser: Stiftelsen DIU, Lärarpriset Guldäpplet, Kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan
Håll dig uppdaterad! Prenumerera på stiftelsen DIUs/Framtidens Lärandes nyhetsbrev

Stiftelsen DIU, Datorn i Utbildningen

stiftelsen DIU logotyp

 

Stiftelsen DIU | Förridargränd 16 | 165 52 Hässelby
| e-post: framtid@diu.se |

 

© 2020 Stiftelsen DIU
Vi använder cookies för att se till att vi ger dig den bästa upplevelsen på vår hemsida.
För information om hur vi använder cookies läs mer här.
OK