I samband med DIUs studieresa till London och BETT i januari 2014 fanns möjligheten att kombinera med två studiedagar med OECD och Unesco i Paris, 21-22 januari.
I Paris var temat framgångsfaktorer för skolutveckling med utgångspunkt i OECD:s arbete. Tillsammans med experter och forskare från OECD och Unesco fördjupade vi oss i hur vi skapar ”Innovativa lärmiljöer” utifrån skandinaviska fallbeskrivningar och perspektiv.
Studiedagarna var ett samarrangemang mellan stiftelsen DIU, Sverige, Senter for IKT i utdanningen, Norge samt övriga deltagande organisationer
Program
Tisdag 21/1 – Unescos dag
Moderatorer: Morten Søby och Peter Becker
12.00 – 13.00Lunch på Unesco
13.00 – 14.30 Multilateralt samarbete i Paris. Presentation och frågestund
Marie-Hélène Ahnborg, Sveriges permanenta delegation vid OECD och Unesco Gry Hoeg Ulverud, Norges permanenta delegation vid OECD och Unesco.
14.30 – 15.00 Erasmus+ Ny inriktning och nya intentioner i EU:s nya program för utbildningssamarbetet i Europa 2014-2020
Angela Andersson, Universitets- och högskolerådet
15.30 – 18.00 UNESCOs Mobile Learning Program. Presentation och diskussion
Francesc Pedrò, professor och sektorschef samt Dr Fengchun Miao och projektledaren Mark West
Mottagning med buffé
Värd för mottagningen, Senter for IKT i Utdanningen
Onsdag 22/1 – OECDs dag
Moderatorer: Jan Hylén och Øystein Johannessen
08.30 – 09.30Innovative Learning Environments (ILE). Presentation och diskussion
David Istance, Senior Analyst vid OECDs utbildningssektion
09.30 – 12.00Nordiska skolexempel, Presentation, diskussion och analys
Representanter från skola, David Istance, OECD, professor Ola Erstad, Oslo universitet, professor Tomas Kroksmark, högskolan för lärande och kommunikation, Jönköping
12.00 – 13.00Lunch på Unesco
13.00 – 15.30Workshop kring framgångsfaktorer och stötestenar för Innovative Learning Environments
Thomas Fürth, Kairos Future med alla deltagare och panel
Artikel
DIU@OECD: Elever i dialog med forskare om innovativa lärmiljöer
Utformningen av framtidens skola är en viktig fråga. Alldeles för viktig för att diskuteras utan att huvudpersonerna – eleverna – … Läs mer