Dokumentation från konferensen Framtidens lärande 2017, som ägde rum 23-24 maj, på Münchenbryggeriet i Stockholm.
Likvärdighet var ett tema på Framtidens Lärande 2017. För framsteg i alla klassrum, för likvärdiga möjligheter för alla elever, krävs långsiktiga strukturer för skolans och hela kommunens digitala skolutveckling, med infrastruktur, lärresurser och utveckling-processer. Med lärare som visade beprövade framgångsvägar, forskare som gav insikt och perspektiv och innovatörer som visade nya svindlande möjligheter.
Guldtrappan – framgångsrika skolhuvudmän
Här möter du några av Sveriges främsta skolhuvudmän: de nominerade till Guldtrappan 2016 – kvalitetsutmärkelsen till kommuner och andra skolhuvudmän till skolutveckling med tillvaratagande av digitaliseringens möjligheter. Guldtrappan delades ut på konferensen av näringsminister Mikael Damberg.
Programmet för Framtidens Lärande 2017 (PDF)
Artiklar
Kollegialt lärande skapar förutsättningar för skolutveckling
Skolan har själv lösningen på skolans utmaningar och problem. Professionen sitter inne med svaren, men det behövs fungerande strukturer kring … Läs mer
Efterlysning: Digitala lärresurser à la Spotify
Utvecklingen av de digitala läromedlen har varit stor de senaste åren. Samtidigt finns mer att önska. Christopher Nottberg, reflekterar i … Läs mer
Lärare kan göra skillnad
”Vi har egentligen aldrig haft bättre förutsättningar än vi har nu för att skapa en intressant och relevant skola.” Orden … Läs mer
Digital innovation i samhälle och skola
– Det är hos barn kreativiteten finns och det är dem det handlar om eftersom utbildningen är det viktigaste området … Läs mer
Att veta för att göra – verktyg för digitalt förändringsarbete
Att veta mer om sin egen verksamhet är något de flesta i dag är medvetna om är en viktig del … Läs mer
Guldtrappan: Skolutveckling i digital framkant
– Innovation och digititalisering kommer att revolutionera hur vi ser på utbildning och kunskap i framtiden och det finns många … Läs mer
Effektiv undervisning: Från vetenskap till meningsfullt lärande
Vart är vi på väg? Hur går det för oss? Vad är nästa steg? Det är tre frågor som måste … Läs mer
Digitala läromedel – på frammarsch
De digitala läromedlen är på frammarsch och förlagsrepresentanterna är i ständig dialog med lärare och elever för att ta fram … Läs mer
Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka medverkade på konferensen och intervjuade några av de medverkande
Integration med digital lärhjälp
Det tar lång tid att lära sig svenska som ett kunskapsspråk, och man måste hela tiden fortsätta lära sig för … Läs mer
Elever byggde ny stadsdel i Minecraft
Eleverna i 5A på Furuhällsskolan fick i uppdrag att utforma den nya delen av Landvetter södra som ska byggas inom … Läs mer
En blommande digitalisering i Helsingborg
Det som skiljer Rönnowska gymnasiet i Helsingborg, från andra skolor är att de ser mycket vinster för alla deltagande aktörer … Läs mer
Filmskapande i förskolan
Cecilia Bajic som är förskollärare i Härryda kommun har sedan fem år tillbaka börjat involvera digitala verktyg i undervisningen. Efter … Läs mer
Videointervjuer från konferensen
Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka medverkade på konferensen och intervjuade medverkande och deltagare.
Sir George inledde konferensen Framtidens lärande den 23-24 maj i Stockholm på temat Digitalisering för likvärdig skola, med “Challenge the Gap – Unlock Potential”.
***
Camilla Waltersson Grönvall (M), om skolans digitalisering, digitala klyftor och nationell handlingsplan.
***
Johan Wendt och Tor Moström, upphovsmännen bakom Cody Bracket om problemlösning och kodning.
***
Yvonne Carehag Gustafsson och Anna-Karin Björckebaum, Västerås stads förskolor som mottog utmärkelsen Guldtrappan 2017, om förskolans digitalisering.
***
Åsa Fahlén, ordförande i Lärarnas Riksförbund om likvärdighet och digitalisring i svensk skola.
***
Robert Fahlgren, 2:e vic ordförande Lärarförbundet om likvärdighet och digitalisering i svensk skola.
***
Elever från Furuhällsskolan i Härryda berättar om sitt projekt där de har byggt en ny stadsdel i Minecraft.
***
Victoria Naverfeldt, IKT-pedagog på Medioteket i Stockholm om vikten av nätverk för möten och utveckling.
***
Konferensen arrangerades av stiftelsen DIU i samarbete med i samverkan med Guldtrappan, nominerade och tidigare mottagare av kvalitetsutmärkelsen
• Helsingborgs stad
• Härryda kommun
• Kalmarsunds gymnasieförbund
• Kunskapsskolan i Sverige
• Lapplands kommunalförbund – Lapplands gymasium
• Linköpings kommun
• Stockholms stad
• Täby kommun
• Vellinge kommun
• Västerås stad
• Öckerö kommun