Framtidens Lärande 2014

Deltagare på Framtidens Lärande 2014

Dokumentation får konferensen Framtidens lärande – nästa steg, 10-11 april, 2014, på Münchenbryggeriet i Stockholm

Framtidens lärande 2014 samlade drivande lärare, it-pedagoger, skolledare, forskare, leverantörer från hela landet. Konferensen fokuserade kring några teman:

Tema: Nästa steg – skolutveckling, digitalisering och beprövad erfarenhet
Tema: Erövra språket, digitala vägar till läsande och skrivandenn
Tema: Kreativ verkstad – spel, kodning och digitalt skapande

Programmet för Framtidens Lärande – Nästa steg!, 2014

Artiklar

Den röda tråden – skriv- och läsutveckling från förskoleklass till årskurs nio

– Det sker någonting efter årskurs fyra med läsandet och en fråga att ställa är; vad händer med samtalet? undrar … Läs mer

Anna Ekström
Läslyft och vända trenden med tre L

Läsutveckling, läslyft och kollegialt lärande var temat för Anna Ekström, Skolverkets generaldirektör på Framtidens lärande.  Anna Ekström, ser mycket positivt … Läs mer

Sylvana Sofkova Hashemi,
Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker – ett praktiknära forskningsprojekt

Hur påverkas läs- och skrivutvecklingen av den digitala världens insteg? Och vilka utmaningar ställs lärarna inför? Det undersöker det pågående … Läs mer

Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka medverkade på konferensen och intervjuade några av deltagarna och utställarna.

Digitalisering och godnattsagor

Digitaliseringen av samhället har tagit fart ordentligt och skolorna runt om i Sverige anpassar sig. Skolorna använder digitala verktyg som … Läs mer

Michiko Qadri, lärare Järfälla
Ett omvänt klassrum

Det ”flippade” eller omvända klassrummet är ett sorts digitalt verktyg som bland annat lärare kan använda sig av där läraren … Läs mer

Seminarium källkritik konferensen Framtidens Lärande 2014
Om vikten av att vara källkritisk

Vi lever idag i ett samhälle där vi har en enorm tillgång till information, tack vare internet. Det gör oss fria … Läs mer

logga programmeringsolympaden
En olympiad i programmering?

Pär Söderhjälm är forskare i Lund på fritiden arbetar han med projektet Programmeringsolympiaden, men vad är egentligen en programmeringsolympiad?– Det … Läs mer

Pontus Beckström från Lärarnas Riksförbund
Lärarnas röst i IT-debatten

I Lärarnas Riksförbunds monter på Framtidens lärande cirkulerar glada människor  ivriga att ta del av en dag med föreläsningar och … Läs mer

Maria Svensson, elev på gymnasieskolan YBC
Young Business Creatives på Framtidens Lärande

Maria Svensson, 18 år, är gymnasie elev och pluggar Sam-Media på gymnasieskolan YBC. … Läs mer

Skolwebben Järfälla
Ulrika Latzke om Skolwebben

Ulrika Latzke arbetar som IKT-pedagog och är även systemansvarig för skolwebben i Järfälla kommun. Skolwebben är ett snabbare och effektivare … Läs mer

Runt bord Framtidens Lärande 2014
En nödvändig plats för utveckling

Framtidens Lärande, en kombinerad mässa och konferens, tar plats i Münchenbryggeriet idag. Ett otroligt viktigt event dit elever, lärare, utställare … Läs mer

Jonas Ryberg, vd på Unikum
”Framtidens skola, en plats att längta till”

Öppenhet, samarbete och ett roligt lärande är vad Unikums VD Jonas Rydberg hoppas få se i en framtida skola.  I … Läs mer

Mediagymnasiets rektor Barbro Eriksson,
Mediagymnasiet i den digitala utvecklingens framkant

Den fristående gymnasieskolan Mediagymnasiet befinner sig på Framtidens lärande med elever, lärare och rektor. De har bland annat en plats … Läs mer

Videointervjuer från konferensen

Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka medverkade på konferensen och intervjuade medverkande och deltagare. intervjuer från Framtidens lärande – nästa steg, 10-11 april, 2014.

Valerie Hannon, Innovation Unit, Storbritannien, om skolans framtid.

***

Kristina Höök, professor i interaktionsdesign, KTH, om dataslöjd och sakernas internet.

***

Ulla Runesson, professor i pedagogik vid Högskolan för Lärande och Kommunikation i Jönköping om lärarprofessionens kunskapsbildning

***

Ewa Thorslund, direktör för Statens Medieråd om dagens medieutveckling och nya krav på att kritiskt kunna granska information och ta till oss kunskap.

***

Karin Nygårds, Sjöstadsskolan, svenskläraren som upptäckte betydelsen av kod.

***

Åke Grönlund, professor Örebro universitet och forskningsledare Unos uno, somhar följt ett tjugotal skolor som arbetat med 1-1, under tre år.

***

Språkutveckling och läslyft – praktik och forskning var temat för Maria Westman, forskare Uppsala universitet som höll en föreläsning tillsammans med Mona Wiklander, speciallärare och skolutvecklare i Sandviken.

***

Skriva sig till läsning var temat för Mona Wiklander, speciallärare och skolutvecklare i Sandviken som höll en föreläsning tillsammans med Maria Westman, forskare Uppsala universitet.

***

Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker, var temat för Sylvana Sofkova Hashemi, docent i utbildningsvetenskap på Högskolan Väst

***

Arja Holmstedt-Svensson, projektledare för PRIO och Johanna Karlén, projektledare för LIKA, Sveriges Kommuner och Landsting.

***

Katarina Lycken Rüter, guldäpplepristagare 2013, lärare på Östra Real i Stockholm och nytillträtt undervisningsråd med inriktning IT i skolan, på Skolverket om drömbilden av framtidens skola.

***

Daniel Gomejzon, lärare i idrott och hälsa på Upplands Väsby nya gymnasium och vinnare av Guldäpplet 2013, visade bland annat hur dataspel kan användas för att förnya idrottsundervisningen.

***

Framtidens lärande handlar bland annat om att lära annat, lära nytt och lära med många olika verktyg. Det menar Mikael Parknäs, rektor på Smedingeskolan i Kungsbacka

***

Bilder av ungas Internet – Pia Widegren, vinnare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2013, och Jacob Möllstam, lärare i Partille

***

Möt några av utställarna på Framtidens Lärande 2014

Scenföreläsningar från konferensen

Här kan du ta del av huvudprogrammets scenföreläsningar från konferensen.


Framtidens lärande – nästa steg!
• Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU, öppnande
• Transformation of Public Schools, Valerie Hannon, Director of board, InnovationUnit, Storbritannien
• Ann-Charlotte Eriksson, förste vice ordförande, Lärarförbundet


Erövra språket, digitala vägar till läsande och skrivande
• Från skriva sig till läsning till språkutveckling och läslyft – praktik och forskning, Mona Wiklander, specialpedagog och skolutvecklare, Sandviken och Maria Westman, forskare, Uppsala universitet
• Läsutveckling, läslyft och kollegialt lärande, Anna Ekström, generaldirektör, Skolverket


Nästa steg – skolutveckling, digitalisering och beprövad erfarenhet
• Lärdomar från tre år med satsningar på 1-1, Åke Grönlund, professor Örebro universitet
• Lärarprofessionens kunskapsbildning, Ulla Runesson, professor HLK, Jönköping


Entreprenörskap, ingenjören, skolan och framtidens jobb
• Student, entreprenör, ingenjör – framtid, Anders Flodström, ordförande i Dataföreningen, tidigare universitetskansler,
• Spel, kodning och digital kreativitet, Kristina Höök, professor KTH


Presentationsbilder från några av föreläsarna

Transformning learning, transforming schoolsValerie Hannon, Innovation Unit, Storbritannien

***

Läsutveckling, läslyft och kollegialt lärandeAnna Ekström, generaldirektör, Skolverket

***

Att förändra skolan med teknik, bortom “en dator per elev”Åke Grönlund, professor, Örebro universitet

***

DataslöjdKristina Höök, professor, KTH

***

Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker i grundskolans tidigare år, erfarenheter från ett pågående forskningsprojektSylvana Sofkova Hashemi, docent, och Katarina CCederlund, doktorand, Högskolan Väst 

TeachMeet Framtidens Lärande 2014

I samband med Framtidens Lärande arrangerades TechMeet. Elever från Mediagymnasiet Nacka Strand filmade.

Konferensen arrangerades av Stiftelsen DIU tillsammans med partners och ett stort antal utställare:
Partners: Specialpedagogiska skolmyndigheten, Lärarförbundet, Kairos Future. Skolverket. Statens Medieråd, Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, Lärarnas Riksförbund, Wikimedia Sverige, Svensk bilbioteksförening, UR, och Järfälla kommun