Dokumentation får konferensen Framtidens lärande – nästa steg, 10-11 april, 2014, på Münchenbryggeriet i Stockholm
Framtidens lärande 2014 samlade drivande lärare, it-pedagoger, skolledare, forskare, leverantörer från hela landet. Konferensen fokuserade kring några teman:
Tema: Nästa steg – skolutveckling, digitalisering och beprövad erfarenhet
Tema: Erövra språket, digitala vägar till läsande och skrivandenn
Tema: Kreativ verkstad – spel, kodning och digitalt skapande
Programmet för Framtidens Lärande – Nästa steg!, 2014
Artiklar
Den röda tråden – skriv- och läsutveckling från förskoleklass till årskurs nio
– Det sker någonting efter årskurs fyra med läsandet och en fråga att ställa är; vad händer med samtalet? undrar … Läs mer
Läslyft och vända trenden med tre L
Läsutveckling, läslyft och kollegialt lärande var temat för Anna Ekström, Skolverkets generaldirektör på Framtidens lärande. Anna Ekström, ser mycket positivt … Läs mer
Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker – ett praktiknära forskningsprojekt
Hur påverkas läs- och skrivutvecklingen av den digitala världens insteg? Och vilka utmaningar ställs lärarna inför? Det undersöker det pågående … Läs mer
Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka medverkade på konferensen och intervjuade några av deltagarna och utställarna.
Digitalisering och godnattsagor
Digitaliseringen av samhället har tagit fart ordentligt och skolorna runt om i Sverige anpassar sig. Skolorna använder digitala verktyg som … Läs mer
Ett omvänt klassrum
Det ”flippade” eller omvända klassrummet är ett sorts digitalt verktyg som bland annat lärare kan använda sig av där läraren … Läs mer
Om vikten av att vara källkritisk
Vi lever idag i ett samhälle där vi har en enorm tillgång till information, tack vare internet. Det gör oss fria … Läs mer
En olympiad i programmering?
Pär Söderhjälm är forskare i Lund på fritiden arbetar han med projektet Programmeringsolympiaden, men vad är egentligen en programmeringsolympiad?– Det … Läs mer
Lärarnas röst i IT-debatten
I Lärarnas Riksförbunds monter på Framtidens lärande cirkulerar glada människor ivriga att ta del av en dag med föreläsningar och … Läs mer
Young Business Creatives på Framtidens Lärande
Maria Svensson, 18 år, är gymnasie elev och pluggar Sam-Media på gymnasieskolan YBC. … Läs mer
Ulrika Latzke om Skolwebben
Ulrika Latzke arbetar som IKT-pedagog och är även systemansvarig för skolwebben i Järfälla kommun. Skolwebben är ett snabbare och effektivare … Läs mer
En nödvändig plats för utveckling
Framtidens Lärande, en kombinerad mässa och konferens, tar plats i Münchenbryggeriet idag. Ett otroligt viktigt event dit elever, lärare, utställare … Läs mer
”Framtidens skola, en plats att längta till”
Öppenhet, samarbete och ett roligt lärande är vad Unikums VD Jonas Rydberg hoppas få se i en framtida skola. I … Läs mer
Mediagymnasiet i den digitala utvecklingens framkant
Den fristående gymnasieskolan Mediagymnasiet befinner sig på Framtidens lärande med elever, lärare och rektor. De har bland annat en plats … Läs mer
Videointervjuer från konferensen
Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka medverkade på konferensen och intervjuade medverkande och deltagare. intervjuer från Framtidens lärande – nästa steg, 10-11 april, 2014.
Valerie Hannon, Innovation Unit, Storbritannien, om skolans framtid.
***
Kristina Höök, professor i interaktionsdesign, KTH, om dataslöjd och sakernas internet.
***
Ulla Runesson, professor i pedagogik vid Högskolan för Lärande och Kommunikation i Jönköping om lärarprofessionens kunskapsbildning
***
Ewa Thorslund, direktör för Statens Medieråd om dagens medieutveckling och nya krav på att kritiskt kunna granska information och ta till oss kunskap.
***
Karin Nygårds, Sjöstadsskolan, svenskläraren som upptäckte betydelsen av kod.
***
Åke Grönlund, professor Örebro universitet och forskningsledare Unos uno, somhar följt ett tjugotal skolor som arbetat med 1-1, under tre år.
***
Språkutveckling och läslyft – praktik och forskning var temat för Maria Westman, forskare Uppsala universitet som höll en föreläsning tillsammans med Mona Wiklander, speciallärare och skolutvecklare i Sandviken.
***
Skriva sig till läsning var temat för Mona Wiklander, speciallärare och skolutvecklare i Sandviken som höll en föreläsning tillsammans med Maria Westman, forskare Uppsala universitet.
***
Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker, var temat för Sylvana Sofkova Hashemi, docent i utbildningsvetenskap på Högskolan Väst
***
Arja Holmstedt-Svensson, projektledare för PRIO och Johanna Karlén, projektledare för LIKA, Sveriges Kommuner och Landsting.
***
Katarina Lycken Rüter, guldäpplepristagare 2013, lärare på Östra Real i Stockholm och nytillträtt undervisningsråd med inriktning IT i skolan, på Skolverket om drömbilden av framtidens skola.
***
Daniel Gomejzon, lärare i idrott och hälsa på Upplands Väsby nya gymnasium och vinnare av Guldäpplet 2013, visade bland annat hur dataspel kan användas för att förnya idrottsundervisningen.
***
Framtidens lärande handlar bland annat om att lära annat, lära nytt och lära med många olika verktyg. Det menar Mikael Parknäs, rektor på Smedingeskolan i Kungsbacka
***
Bilder av ungas Internet – Pia Widegren, vinnare av Guldäpplejuryns särskilda pris 2013, och Jacob Möllstam, lärare i Partille
***
Möt några av utställarna på Framtidens Lärande 2014
Scenföreläsningar från konferensen
Här kan du ta del av huvudprogrammets scenföreläsningar från konferensen.
Framtidens lärande – nästa steg!
• Peter Becker, ordförande stiftelsen DIU, öppnande
• Transformation of Public Schools, Valerie Hannon, Director of board, InnovationUnit, Storbritannien
• Ann-Charlotte Eriksson, förste vice ordförande, Lärarförbundet
Erövra språket, digitala vägar till läsande och skrivande
• Från skriva sig till läsning till språkutveckling och läslyft – praktik och forskning, Mona Wiklander, specialpedagog och skolutvecklare, Sandviken och Maria Westman, forskare, Uppsala universitet
• Läsutveckling, läslyft och kollegialt lärande, Anna Ekström, generaldirektör, Skolverket
Nästa steg – skolutveckling, digitalisering och beprövad erfarenhet
• Lärdomar från tre år med satsningar på 1-1, Åke Grönlund, professor Örebro universitet
• Lärarprofessionens kunskapsbildning, Ulla Runesson, professor HLK, Jönköping
Entreprenörskap, ingenjören, skolan och framtidens jobb
• Student, entreprenör, ingenjör – framtid, Anders Flodström, ordförande i Dataföreningen, tidigare universitetskansler,
• Spel, kodning och digital kreativitet, Kristina Höök, professor KTH
Presentationsbilder från några av föreläsarna
Transformning learning, transforming schools, Valerie Hannon, Innovation Unit, Storbritannien
***
Läsutveckling, läslyft och kollegialt lärande, Anna Ekström, generaldirektör, Skolverket
***
Att förändra skolan med teknik, bortom “en dator per elev”, Åke Grönlund, professor, Örebro universitet
***
Dataslöjd, Kristina Höök, professor, KTH
***
Digitala arenor i läs- och skrivpraktiker i grundskolans tidigare år, erfarenheter från ett pågående forskningsprojekt, Sylvana Sofkova Hashemi, docent, och Katarina CCederlund, doktorand, Högskolan Väst
TeachMeet Framtidens Lärande 2014
I samband med Framtidens Lärande arrangerades TechMeet. Elever från Mediagymnasiet Nacka Strand filmade.
Konferensen arrangerades av Stiftelsen DIU tillsammans med partners och ett stort antal utställare:
Partners: Specialpedagogiska skolmyndigheten, Lärarförbundet, Kairos Future. Skolverket. Statens Medieråd, Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, Lärarnas Riksförbund, Wikimedia Sverige, Svensk bilbioteksförening, UR, och Järfälla kommun