Dokumentation från konferensen Framtidens Lärande 2015 som ägde rum 5+6-7 maj 2015 på Münchenbryggeriet i Stockholm
Redan den 5 maj kom många av deltagarna till Stockholm och deltog i något av de skolbesök som arrangerades. Under de båda konferensdagarna var digital skolutveckling ett centralt tema där de huvudmän som var nominerade till kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan bidrog med erfarenheter från såväl pedagogisk utveckling som strategi och ledningsfrågor.
Guldtrappan – framgångsrika skolhuvudmän
Kvalitetsutmärkelsen Guldtrappan, för skolhuvudmän som kommuner och skolhuvudmän som ligger i framkant när det gäller skolutveckling i en digital tid delades ut för första gången på Framtidens Lärande 2015.
Programmet för konferensen 2015
Artiklar
Med elevers lärande i fokus – Linköpings kommun har koll
Utifrån en modell som framgångsrikt används i Ontario har Linköpings kommun genom att bättre utnyttja tillgänglig statistik och analys, ökat meritvärdena … Läs mer
Kunskapsdelning i praktiken
Jante har inte någon plats i framtidens skola. En nyckel till framgången som de fem finalisterna till Guldtrappan lyfter fram är att utveckla en ”delandekultur” … Läs mer
– Det är roligt att lära sig minst en ny grej varje dag
– Det var jättespännande, pirrigt och roligt att så mycket folk ville lyssna på vår grej om Christer Fuglesang. Vi tycker att alla skulle få chansen att få framträda för en större publik … Läs mer
IT-chefen spelar roll för skolutvecklingen
Att en fungerande teknik och infrastruktur är en av förutsättningar för att pedagoger, barn och elever ska dra nytta av … Läs mer
– Datorn är min bästa vän
Att använda digitala verktyg i skriv- och läsinlärning blir allt vanligare. Arbetssätt, idéer och tankar delas på konferenser och flitigt … Läs mer
Elias, 6 år, föreläste om upphovsrätt: Roligaste skoldagen i mitt liv
Konferensens yngste föreläsare var Elias Ekbom, 6 år, som går i förskoleklass på Murgårdsskolan i Sandviken. Elias berättade på ett … Läs mer
Digitalisering av det nationella provsystemet – så går vi vidare
Digitalisering av de nationella proven har på kort tid dykt upp som en av de mest angelägna frågorna när det … Läs mer
Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka medverkade på konferensen och intervjuade några av deltagarna och utställarna.
Google som pedagogiskt verktyg i skolan
I Simrishamns kommun på Österlen är Google som verktyg i skolan väldigt aktuellt. Lotta Persson och Bo Kristoffersson, håller en föreläsning om … Läs mer
Nätsmart i Sandviken
Madeleine Högman, Kungsgårdsskolan i Sandviken, delar med sig av hur man arbetar med nätmedvetenhet för att ge eleverna inre filter och nyckelkompetenser … Läs mer
Digitalisering av nationella prov – nyckeln till en förbättring?
Under seminariet ”En ny generation digitala nationella prov: Att äta kakan och ha den kvar” talade Magnus Haake … Läs mer
Implementering av 1-1 – Hur man får med alla på tåget
På Björkebyskolan i Järfälla kommun har alla elever fått varsin iPad. Syftet är att få det digitala arbetet att bli en del av vardagen, eftersom det är teknikean … Läs mer
Tusen views på tre dagar
Ett projekt som Michael Anderson drivit är insperationshashtagen #loveseesnocolor och tillhörande musikvideo, som via sociala medier spridit sig kompetens karriär han nu arbetar inom … Läs mer
Modern teknik skapar engagemang
Dan Davidsson använder storyline med digitala verktyg som metod i klassrummet, för att inspirera till … Läs mer
Förskolebarn animerar egna filmer
I Järfälla gör treåringarna stopmotionanimationer och lär sig en hel del på köpet. Förskoleläraren Lisa Grundby — Läs mer
Videointervjuer från konferensen
Elever från gymnasieskolan YBC i Nacka medverkade på konferensen och intervjuade några av de medverkande, deltagareoch utställare.
Lena Nydahl och Peter Becker, stiftelsen DIU, sammanfattar Framtidens Lärande 2015.
***
Peter Parnes, professor Luleå Tekniska universitet om digitalisering i skolan – utmaningar och framtid.
***
Kerstin Angel,ordförande utbildningsnämnden och Arja Holmstedt Svensson, förvaltningschef i Falkenberg, ev av de kommuner som nomineras till kvalitetsutmärkelsen Gudtrappan 2015.
***
Bo Kristoffersson, barn- och utbildningschef i Simrishamn om kommunens avtal med Google kring Googles skoltjänster
***
Berner Lindström, professor Göteborgs universitet, medverkade på Framtidens Lärande och med en föreläsning kring skolutveckling och digitalisering.
***
Jesper Samuelsson, rektor och Karin Brånebäck, lärare om vilken betydelse det har med 1-1.
***
Lena Elfvingsson, biträdande förvaltningschef, Järfälla, o utmaningarna med digitalisering inom skolan.
***
Madeleine Högman, speciallärare i Sandviken
***
Liam, Liam, Line och Anna genonförde en Grej of the Day från konferensens stora scen med alla konferensdeltagare. Här beskriver du hur de jobbar i skolan med Grej of the day.
***
Joel Tostar, it-chef i Sundsvall, om att lyckas med samarbete mellan it-avdelning och skola.
***
Magnus Haake, forskare Lunds universitet om digitalisering av nationella prov.
***
Helena Linge, Lärarnas Riksförbund
***
Lärarens roll i klassrummet utmanas av ny teknik, var temat för Martin Tallvids föreläsning på konferensen.
***
Camilla Waltersson Grönvall, utbildningspolitisk talesperson för Moderaterna
***
Elsa, Michelle och Elsa, var några av de många elever från Sandviken som medverkade på Framtidens Lärande
***
Elin Lahtinen, gymnasieelev från Sundsvall, var en av de elever som delade med sig av sin spaning kring skola och digital utveckling på konferensens huvudscen.
***
Datalogiskt tänkande innefattar frågor som uthållighet att hantera svåra problem, förmågan att hantera öppna problem och osäker information samt att samarbeta för att lösa problem tillsammans med andra. Det menar Fredrik Heintz, docent vid Linköpings universitet som föreläste på Framtidens lärande 2015.
***
Göran Hoffner och Helena Drakwall, lärare i Sollentuna föreläste om hur man kan använda Ruben Punetaduras modell i ett undervisningsprojekt.
***
Ulrika Knutsson och Ola Hallqvist, Folkhögskolornas seviceorganisation
***
Hans Burefjord, specialpedagoog, Sundsvall
***
Johan Richter och Jacob Hermansson, elever på gymnasieskolan YBC i Stockholm ytäffar Marcus Andersson, Netsmart och Fredrik Heintz, Linköpings universitet på framtidens Lärande 2015.
***
DigiLab Makerspace och konkret kreativitet. Det var temat för Åke Nygren, digitalt mångsysslande bibliotekarie i Skaparbibblan.
***
Joel Tostar, it-chef, Sundsvalls kommun om hut it och skola kan samverka på ett bra sätt.
***
Video som normativ bedömning var ämnet för Patrik Bergström, lärare i idrott och hälsa på Skogstorpsskolan i Falkenberg
***
Karin Brånebäck, mellanstadielärare i Stockholm om att arbeta med flipped classrom – för elever och lärare.
***
Ett ställe där man möts och bryter tankar – Robert Fahlgren, 2:e vice ordförande, Lärarförbundet om Framtidens Lärande som arena.
***
Lennart Henriksson, it-samordnare Sundsvalls kommun, om vilken fråga om skolas digitalisering som är mest aktuell i dag.
***
Lars Åkerblom, vice VD Gleerups om de viktigaste frågorna kring skolans digitalisering.
***
Elever från gymnasieskolan YBC i Stockholm arbetade intensivt under de två dagar Framtidens Lärande 2015 pågick. De intervjuade, filmade, fotograferade och var värdar. Här reflekterar de över sina dagar på konferensen.
Video från scenprogrammet på Framtidens Lärande 2015
Elever från Mediagymnasiet i Nacka Strand medverkande på konferensen och direktsände scenprogrammet.
Scenpass !:
• Inledning och välkommen:Peter Becker, Lena Nydahl
• Vad händer på kommunal nivå? – Varför Guldtrappan,Per-Arne Andersson, Peter Becker
• Creating and Exchanging Knowledge for School Development
Professional sharing and knowledge building as success factors in school development and innovation.Louise Stoll, Professor of Education, University of London. Reflektörer
Scenpass 2:
• Elevspaning
• På väg uppför trappan – Vilket steg är mest betydelsefullt för mig?
Lärare, skolledare, förvaltningsledning och förtroendevald från Guldtrappans fem finalistkommuner
Scenpass 3:
• Elevspaning
• Lärarens roll i klassrummet utmanas av ny teknik, Martin Tallvid, Fil dr och förstelärare Reflektörer
Scenpass 4:
• Elevspaning
• Vi antog utmaningen – fyra finalister och en vinnare presenterar sina framgångsfaktorer. Representanter från Guldtrappekommunerna
• Mot nya digitala horisonter. Elever spanar om framtidens lärande
Scenpass 5:
• Mot nya digitala horisonter. Guldäpplespanare: Karin Nygårds, Ulrika Jonsson och Helena Kvarnsell
• Utbilda i ett modernt digitalt samhälle – hur kommer vi framåt i skolan? Peter Parnes, professor i Distribuerade datorsystem, Luleå tekniska universitet
Framtidens Lärande 2015 arrangerades av Stiftelsen DIU i samverkan med partner och ett stort antal utställare.
Partners var:
Sveriges Kommuner och Landsting,
Vinnova,
Specialpedagogiska skolmyndigheten,
Folkhögskolornas bildningsorganisation,
Lärarnas Riksförbund,
Sollentuna kommun,
Sundsvalls kommun,
Linköpings kommun,
Netsmart,
Sandvikens kommun,
Botkyrka kommun,
Järfälla kommun och
Falkenbergs kommun