Amanda Andersson
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Klasslärare, undervisar årskurs sex i svenska, engelska och SO-ämnena
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I mitt klassrum arbetar alla elever på det sätt de själva lär bäst. Efter en genomgång presenteras lektionens lär-buffé. Där kan de välja på digitala eller analoga arbetsuppgifter. Vissa elever väljer att arbeta med tryckt läromedel medan vissa elever arbetar med uppgifter på dator. Att bara erbjuda en eller två metoder tycker jag blir fel när det sitter över 30 olika individer i klassrummet, som alla lär på olika sätt.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I kalendariet finns det bestämda datum då vi fokuserar på kompetensutveckling inom digitala verktyg. Det kan handla om att vi lär varandra om program som OneNote, appar för lärande eller som nu när vi ska få en ny lärplattform (Unikum), så har vi planerade datum för detta för att alla ska vara med på tåget. Det viktiga är att alla är nyfikna och vill framåt!
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– I klassen jag är mentor för nu var det tidigare många elever som saknade motivation (speciellt i SO-ämnena). Att få dessa elever att läsa en text om en viss religion eller om privatekonomi var en kamp varje gång… Men så tänkte jag, varför ska alla tvingas läsa en tryckt bok? Det finns filmer, quiz och inlästa texter på deras datorer. De får precis samma innehåll, men på olika sätt. Nu finns motivationen och alla får lyckas på sitt sätt!