2025

David Svanholm

vinnare av Guldäpplet 2025
Umeå

Presentation

Presentation av David Svanholm

David Svanholm, gymnasielärare i bland annat teknik, AI och entreprenörskap vid Dragonskolan i Umeå

Juryns motivering:
För att han röjer vägar in i lärandet för alla elever genom att förena teknik, design och pedagogik på ett inkluderande sätt och låter eleverna skapa, testa och lösa verkliga problem. Han är en nytänkande och engagerad lärare som med kreativitet och teknisk kompetens förnyar undervisningen med digitala och AI-baserade verktyg. Med samma generositet som han utvecklar nytt delar han sina erfarenheter i workshops och föreläsningar, och inspirerar kollegor i hela landet att både se och kritiskt värdera AI som verktyg för kunskap och skapande.”’

Intervju med David Svanholm

Anton Kjellman

2:a pris Guldäpplet 2025
Karlstad

Presentation

Presentation av Anton Kjellman

Anton Kjellman, förskollärare och it-pedagog, Galaxens förskola, Karlstad

Juryns motivering:
För att han med sitt och kollegors arbete i förskolans Digitala Ateljé utvecklat ett forskningsinspirerat och kreativt arbetssätt som förenar lek, teknik och hållbarhet. Genom att låta barnen utforska digitala verktyg som en naturlig del av skapande och lärande väcker han nyfikenhet, delaktighet och framtidstro. Anton delar generöst med sig av sina erfarenheter och inspirerar kollegor över hela landet att se möjligheterna i lekfullt utforskande förskola”

Intervju med Anton Kjellman

Anton Kjellman medverkade, tillsammans med kollegan Viktor Carlemar, med ett kapitel i Guldäpplets antologi Rika lärmiljöer.
Brevväxlingen och det sociokommunikativa mötet

Marie Trapp

2:a pris Guldäpplet 2025
Nyköping

Presentation

Presentation av Marie Trapp

Marie Trapp, speciallärare i svenska och förstelärare i språkutvecklande arbetssätt och digitala verktyg på Släbroskolan i Nyköping. 

Juryns motivering:
För att hon under många år målmedvetet utvecklat undervisningen för att ge alla elever – oavsett förutsättningar – möjlighet att lyckas i sitt lärande. Med lång erfarenhet, i samverkan med forskare, med digitala verktyg och kreativa arbetssätt bidrar hon till att bygga strukturer som stärker elevers läs- och skrivutveckling. Med stort engagemang delar Marie sin kunskap och inspirerar kollegor både på den egna skolan, i kommunen och nationellt. Hennes arbete visar hur digitalisering, pedagogik och hjärta kan förenas för en mer tillgänglig och likvärdig skola”

Intervju med Marie Trapp

Internetstiftelsens satsning Digitala lektioner

Jannike Tillå och Kristina Alexanderson
mottagare av Guldäpplejuryns Särskilda Pris

Presentation

Presentation av Internetstiftelsens satsning Digitala lektioner

Juryn för Guldäpplet har tilldelat Internetstiftelsen och dess två ansvariga för satsningen Digitala lektioner, Jannike Tillå, chef kommunikation och samhällsnytta, och Kristina Alexanderson, ansvarig för Internetstiftelsens skolsatsningar, Guldäpplejuryns Särskilda pris 2025.

Juryns motivering:
Internetstiftelsen belönas för sitt uthålliga och långsiktiga arbete med att stärka elevers digitala kompetens och källkritiska förmåga. Genom satsningen Digitala lektioner har de gjort digital kunskap begriplig och tillgänglig i klassrummen, med fritt och kvalitetssäkrat material för lärare och elever i hela landet. Under ledning av Jannike Tillå och Kristina Alexanderson har Internetstiftelsen byggt en öppen resurs som förenar tillgänglighet, kvalitet och praktisk nytta – ett stöd som gör verklig skillnad i skolans vardag och stärker skolans uppdrag i en digital tid.”

Till digitala lektioner

Mottagarna av Guläpplejuryns Särskilda Pris presenterades vid ett webbinarium där Jannike Tillå och Kristina Alexandersson medverkade och presenterades av Mikael Svensson, SKR och medlem i juryn, tillsammans med Fredrik Söderlund och Johan Sköld, medlemmar i Guldäpplets jury.

2024

Lärarlaget på Lindskolan, anpassad grundskola i Huddinge

Vinnare av Guldäpplet 2024
Huddinge

Presentation

Presentation av Lärarlaget på Lindskolan, anpassad grundskola i Huddinge

Lärarlaget på Lindskolan, anpassad grundskola i Huddinge.
Nina Siirtola, Nella Celik, Jenny Pettersson och Annett Andersson, CatrinTall, Katarina Sjöberg och Helena Perlskog

Juryns motivering:
”För att Lindskolans lärarlag under flera år utvecklat arbetet med lärande och kommunikation i anpassad grundskola, med genomarbetade konkreta material och arbetsformer, analoga som digitala. De visar hur noggrant utvalda digitala verktyg är en stor pedagogisk hjälp när det gäller att bryta ner det abstrakta i lärandet. Lärarlaget samverkar med forskare kring samspelet mellan elever och pedagoger/lärare och synliggör hur elever och särskilt de med kommunikationssvårigheter kan använda olika resurser och stöd.”

Video

Inför presentationen av sitt arbete på Guldäpplets dag 2024 producerade lärarlaget på Lindskolan denna film som de visade under dagen.

Guldäpplets webbinarierserie ”Rika lärmiljöer”

Tydliggörande arbetssätt – ett framgångsrecept, med Lindskolan, anpassad grundskola
Arbetslaget på Lindskolan medverkade i Guldäpplets webbinarierserie ”Rika lärmiljöer”, våren 2025, i ett samtal med Staffan Selander, professor emeritus, Stockholms universitet och Martin Ekholm, ILT Education.

Fredrik Norman

2:a pristagare Guldäpplet 2024
Sandviken

Presentation

Presentation av Fredrik Norman

Fredrik Norman,  gymnasielärare i engelska och religionskunskap samt som kvalitetssamordnare på Bessemerskolan i Sandviken

Juryns motivering:
”För hans inspirerande, idérika och innovativa arbetssätt med medier och många källor i sin undervisning. I nära samarbete med skolbiblioteket har Fredrik arbetat med att läsa och skriva texter samt att öka läslusten och läsförståelsen hos alla elever i engelska genom högläsning och strukturerat textabete, både skönlitterära och faktatexter. Väl grundad i ett forskningsbaserat arbetssätt bloggar han i sitt Didaktiska laboratorium kring undervisningsstrategier, och delar erfarenheter, studier och reflektioner med kollegor”
 

 
 

Guldäpplets webbinarierserie ”Rika lärmiljöer”

Multimodal lektionsdesign i en tid av låga läskunskaper
Fredrik Norman, medverkade i Guldäpplets webbinarierserie ”Rika lärmiljöer”, våren 2025 i ett samtal med Staffan Selander, professor emeritus, Stockholms universitet och Mikael Svensson, SKR.

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund, Johan Sköld och Ulrika Jonson.
 

Mia Hasselblad

2:a pristagare Guldäpplet 2024
Stockholm

Presentation

Presentation av Mia Hasselblad

Mia Hasseblad, SO-lärare och It-pedagog på Nya Elementar i Stockholm

Juryns motivering:
”För att hon alltid har ett fokus på att engagera eleverna i världen runt omkring dem och arbetar värdeskapande. Genom att ta hänsyn till elevernas intressen och uppmuntra dem att ta ansvar för sina egna lärandemål, utvecklar hon en lärmiljö där eleverna kan utforska sina egna sammanhang och idéer och ta initiativ till projekt som bidrar till samhället. Med analoga och digitala verktyg och tekniker för att samla och analysera data hjälper Mia eleverna att identifiera problem och möjligheter och ta initiativ till att skapa lösningar som gör verklig skillnad.”

Guldäpplets webbinarierserie ”Rika lärmiljöer”

Meningsfullt lärande – nyckeln till livslång bildning
Mia Hasselblad, medverkade i Guldäpplets webbinarierserie ”Rika lärmiljöer”, våren 2025, I ett samtal med Stefan Hrastinski, professor KTH och Semir Susic, eTwinning (UHR).

Om hur lustfyllt lärande kan väcka elevernas nyfikenhet och skapa en långsiktig lust till bildning, samt hur otroligt viktigt det är att vi gör det i skolan. Mia visade hur undervisning kan vara både rolig och meningsfull genom engagerande uppgifter och värdeskapande lärande.

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund och Johan Sköld.

Johan Falk

mottagare av Guldäpplejuryns Särskilda Pris 2024
Stockholm

Presentation

Presentation av Johan Falk

Johan Falk, expert på AI I skolan, med bakgrund som lärare, vetenskapsjournalist och undervisningsråd vid Skolverket

Juryns motivering:
”För sitt starka engagemang och arbete med att uppmärksamma betydelsen av artificiell intelligens (AI) dess risker och möjligheter för svensk skola. Och att i inlägg, föreläsningar och bokform under lång tid skapat uppmärksamhet och diskussion kring AI på många nivåer inom skolans värld, från myndighet till klassrum. Johan har haft stor betydelse för att nyansera debatten kring AI i skolan till en diskussion om möjligheter och framtidskompetenser. Han har starkt bidragit till förståelse och intresse i diskussionen kring AI i skola och samhälle – både kring de praktiska möjligheterna och diskussionen av risker”

Guldäpplets webbinarierserie ”Rika lärmiljöer”

AI, skola och förändringar!
Johan Falk medverkade i Guläpplets webbinarieserie våren 2025, i ett samtal med Patricia Diaz, doktorand KTH och Maria Henriksson, Binogi.

Guldäpplets värdar: Fredrik Söderlund och Johan Sköld

2023

Eva Bida

Vinnare Guldäpplet 2023
Södertäje

Presentation

Presentation av Eva Bida

Eva Bida, förstelärare i Idrott och hälsa samt lärare inom Barn- och fritidsprogrammet, Vård- och omsorgsprogrammet samt Naturkunskap på Torekällgymnasiet i Södertälje samt deltid som IKT-pedagog för samtliga gymnasieskolor i Södertälje kommun. 

Juryns motivering:
För ett nytänkande som alltid är i tiden. Eva omvärldsbevakar och tar in sådan teknik i sin undervisning som stödjer eleverna att nå sina mål. Allt från pulsband och morgonträning till planeringar och bedömningsmatriser i skolans lärplattform, till olika digitala verktyg för uppföljning av lärandet och undervisningen, som till exempel quiz, redovisningar, kamratbedömning, återkoppling och kompensatoriska verktyg. Eva sprider de positiva effekterna av sitt arbete både nationellt och internationellt.”

Intervju med Eva Bida

Evas arbete presenteras i en film i anslutning till prisutdelningen av Guldäpplet.

Guldäpplets webbinarierserie ”Rika lärmiljöer”

Värdeskapande lärande i en global och en lokal kontext
Eva Bida och Per Dahlbeck, medverkade i Guldäpplets webbinarierserie ”Rika lärmiljöer”, våren 2025, i ett samtal med Susanne Kjällander, docent, BUV, Stockholms universitet och Karin Kaikkonen, eTwinning/UHR.

Guldäpplets värd: Ulrika Jonson.