Ann Ottosson Jamt

foto Ann Ottosson Jamt

Ann Ottosson Jamt

Ferlinskolan
Filipstad

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 48 år och har arbetat som lärare sedan 1996 på olika stadier och skolformer. De senaste 15 åren har jag undervisat i svenska och engelska på högstadiet. Jag är förstelärare med inriktning mot lärarens ledarskap i klassrummet och engelska, där jag bland annat jobbar för att utveckla användandet av digitala hjälpmedel i engelskundervisningen.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– De får arbeta med autentiskt material och får lätt tillgång till det senaste inom alla teman vi arbetar med. Med hjälp av IT kan även de med läs- och skrivsvårigheter få redskap som hjälper dem i sin språkutveckling utan att känna sig beroende av att fråga läraren hela tiden. Det blir en känsla av frihet att kunna klara saker på egen hand. Att de sedan oftast tycker att det är roligare när IT kommer in i ämnet är ju heller ingen nackdel.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Främst är det en enorm fördel med digitala verktyg, då eleverna ofta blir mer självgående under lektionerna än förr. Det är lättare att individanpassa arbetet i klassrummet. Det tar dock en hel del tid i anspråk att testa nya saker och hitta nytt material och nya program som man tror ska fungera i undervisningen. Mycket av planeringen består av just det. Under lektionerna får man oftare rollen som it-tekniker, då det är saker som krånglar med datorerna. Men det är utmanade och lärorikt.

Hur ser du på våren 2020 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Jag arbetade redan mycket digitalt, men våren -20 tvingade ju ut fler av oss i den digitala världen. Det var nyttigt för oss att tvingas prova den teknik som vi ju har till hands men ofta räds inför att använda. Jag tror att detta kommer att resultera i att många fler av oss kommer att våga utnyttja IT mer i vår undervisning.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Det är svårt att plocka ut en favorit från webben, då jag gärna varierar och byter program i undervisningen. Men bland de mer ”grundläggande programmen” kommer ofta röstinspelaren och iMovie till användning, och ibland Audacity. Dessa program ger alla elever möjlighet att göra en muntlig framställan utan att behöva möta sin publik. Vi har gjort radioprogram och filmer både i svenska, men framför allt i engelska. Detta brukar de flesta tycka är roligt och de gör fina redovisningar.