Anna-Karin Gustrin
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är utbildad lärare mot de tidigare åren i grundskolan. Just nu arbetar jag i en årskurs 2 där jag undervisar i alla ämnen förutom musik, bild, idrott och slöjd. Utöver det har jag även ett uppdrag som digistödjare som innebär att jag, förutom att finnas tillgänglig för kollegor i form av stöd kring IKT-frågor i det pedagogiska arbetet, även leder digifortbildningar på skolan.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag försöker att ha en varierad undervisning med tydliga mål där eleverna får möta olika arbetssätt, både analoga och digitala. Digitala verktyg är en naturlig del av mina elevers vardag där de får lära sig att hantera och använda dem på ett kreativt och samtidigt säkert sätt. Med digitala verktyg har mina elever möjlighet att arbeta multimodalt samt tillgång till olika hjälpmedel och stödstrukturer såsom bildstöd, inlästa texter, talsyntes och dikteringsprogram.
– Digitala verktyg gör det även möjligt för mig som lärare att till exempel ge instruktioner i inläst form så att de elever som behöver kan lyssna om och om igen, översätta till elevernas modersmål eller låta någon elev använda dikteringsfunktionen för att kunna träna på hur en berättande eller beskrivande text är uppbyggd även fast den eleven inte ännu kan producera egen text på egen hand.
Jag tycker också att det är viktigt att eleverna får visa sina kunskaper på olika sätt utifrån vad som passar just dem. Här kan det till exempel handla om att, med stöd av en tankekarta, bilder eller frågor, spela in sin röst i till exempel Showbie, Keynote eller Book Creator. Det kan också handla om att göra en presentation eller skapa en film.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På skolan ingår jag i en digigrupp vars ansvarsområde är just att få med hela kollegiet på den digitala resan. Vi i gruppen ses flera gånger i månaden där vi utformar fortbildning utifrån de behov som finns på skolan eller som vi som grupp tar upp – och alltid med ett ständigt elevperspektiv. Innehållet kan exempelvis vara allt ifrån grunder i hur iPaden funkar, vår skolplattform, Google miljön, Apples egna appar, verktyg och appar för elevstöd, diskussioner om upphovsrätt och källkritik med mera. Fortbildningstillfällena är ofta upplagda i form av workshops där vi i digigruppen finns med som stöd och inspiration. Vi är även väldigt noga med att fånga upp nyanställd personal på skolan för att dessa ska känna sig säkra på att använda digitala verktyg i sin egen undervisning tillsammans med sina elever.
– I olika utvärderingar som gjorts bland personalen kan vi se att den allmänna digitala kunskapsnivån har höjts och att de olika fortbildningstillfällen vi hållit i varit ett uppskattat inslag bland våra kollegor. Kollegor kan även höra av sig med frågor eller boka tid med mig för att få hjälp med hur de kan använda olika digitala läsresurser.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Digitala verktyg väcker nyfikenhet, lust och motivation. Att till exempel skriva en text utifrån vad som gömmer sig i ett paket och sedan använda sig av Green Screen och ett förstoringsglas för att spela in en film för att avslöja vad som gömde sig där inuti och sedan visa sitt arbete för sina klasskamrater som får gissa är mycket mer intressant än att enbart skriva beskrivningen. Ett annat exempel är att använda AI för att generera bilder utifrån t.ex. en personbeskrivning eller en miljöbeskrivning vilket verkligen väckte skrivlust hos eleverna och en vilja att gå tillbaka och bearbeta sina texter för att påverka slutresultatet av bilden.

