Elham Ahmed
Presentation
Nominerad som en del av Makerpedagogerna, Sundbybergs stads förskolor
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Elham och är förskollärare i grunden men agerar i dagsläget som en stödfunktion för verksamhetens pedagogiska arbete där mitt centrala uppdrag handlar om kvalitetsuppföljning. Jag följer upp projektarbeten, utvärderar och förbättrar metodiken för att ytterligare stärka och anpassa olika undervisningsformer. Som stödfunktion brinner jag för att skapa, förebygga och utveckla olika typer av frågor som uppstår på förskolan för att ge barnen en trygg och stabil grund att stå på för framtiden.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– För att säkerställa så att alla barns möjlighet till lärande, stimulans och utveckling tillgodoses försöker jag variera metoderna. Exempelvis genom individuella uppgifter, grupparbeten, praktiska och motoriska övningar. För att skapa en nyanserad undervisning använder jag digitala verktyg i form av mikroskop, dokumentkamera, barnens projektor, ljusbord och Bluebot. Barn som behöver mer stimulering tilldelas mer utmanade uppgifter. Alla får lära sig i sin takt.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi strävar efter att tillämpa digitala verktyg som en naturlig del i undervisningen. Vi jobbar på ett strukturerat och inkluderande sätt för få med kollegor på den digitala färden. Exempelvis jobbar vi systematiskt med metodik och utveckling i form av regelbundna reflektionstider och workshops. Genom uppmuntran av utforskande förhållningssätt tillåter vi de digitala verktygen stärka undervisningen då den görs tillgänglig för alla.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Arbetssättet som jag vill lyfta är användningen av digitala verktyg på ett interaktivt sätt för att arbeta med språkutvecklingen. Ett konkret exempel är när vi arbetade med sagoberättelser med hjälp av greenscreen. Barnen kunde både lyssna och spela in sina röster. Bortsett från att det bidrog till en ökad språklig medvetenhet så blev undervisningen väldigt rolig, lekfull och utmanade för fantasin.