Eva Bida

Foto Eva Bida

Eva Bida

Torekällgymnasiet
Södertälje

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som idrotts-, natrukunskaps- samt Barn och Fritidslärare på Torekällgymnasiet i Södertälje. Jag är också förstelärare där jag jobbar mycket med processer kring IKT samt värdeskapande lärande. Jag föreläser även kring området digitalisering oh värdeskapande arbete med fokus på helhetsbilden och individanpassning för lärare från hela Sverige.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Mitt fokus är på en tillgänglig lärmiljö för alla. Jag tror inte på att det finns ett optimalt verktyg som passar alla utan detta måste individanpassas. Jag lägger mycket fokus på att hitta rätt verktyg till rätt elev så fokus för mig är mer på individnivån. Sen kan man ju hitta verktyg som passar för en hel klass men det är ju isåfall bara bonus. Precis som när man arbetar med anpassningar i klassrummet så är det digitala för mig lika viktigt. Jag tror det är viktigt att nå alla elever även de som på pappret inte har behov av anpassningar, det gäller att stimulera alla och med rätt hjälpmedel på eleverna att känna att lärandet är roligt och stimulerande. I början av varje läsår pratar jag med mina elever och kartlägger deras tankar om sitt lärande, därefter får eleverna prova olika digitala verktyg för att hitta det optimala för just dem. Jag vill att eleverna ska känna en glädje, inspiration och kreativitet när de arbetar med dessa verktyg, då har de hittat rätt!

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Denna utveckling har gått enormt mycket framåt under denna tid. Jag anser att vi behöver ta med oss det vi lärt oss och anpassa det till den fysiska undervisningen. Det mesta av det som gjorts under distansundervisningen blir ännu bättre i ett klassrum när man kan se elevernas respons live! Jag tar även med mig möjligheten till i stort sett oändlig individanpassning i undervisningen i Idrott- och Hälsa där det tidigare varit svårt att hitta individuella lösningar som eleverna med exempelvis problem att idrotta i grupp kan dra nytta av.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– För det första försöker vi ta vara på hela kollegiets erfarenheter. Det finns många värdefulla lärdomar och erfarenheter att ta del av. Mycket kan vi ta med oss tillbaka till den fysiska undervisningen men det måste balanseras in på ett bra sätt. Jag tror att just dessa kunskaper vi har fått kan skapa andra dimensioner i undervisningen och ge eleverna en större bredd i exempelvis bedömningssituationer och inlärning.

– Vi har skapat en Sharepointsida där vi alla kan lägga ut instruktionsfilmer och tips på olika digitala verktyg man kan arbeta med. Vi lär också av varandra genom strukturerade lärsamtal, lektionsobservationer och samtal i arbets- och ämneslag.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
• Creaza är ett verktyg där eleverna kan skapa olika uppgifter med hjälp av sin kreativitet, de kan tex göra tecknade serier eller filmer om ett visst område, detta gör att eleverna kan processa ny information och skapa en förtrogenhet.

• Nearpod är en interaktiv presentationsform där du kan skapa större elevdelaktighet i undervisningen, du kan koppla på feedback om en viss fråga, ställa checkfrågor under ett videoklipp, lägga in en kunskapsutmaning och så vidare … allt detta i samma presentation. Eleverna kan dessutom följa med i presentationen på sin egen dator. Detta gör att denna metod funkar lika bra under distansundervisning såsom i klassrummet. Det gör också det enklare för mig som lärare att få ständig feedback på undervisningen under pågående lektion, då kan jag direkt anpassa min undervisning.

• Ett bra sätt att följa upp och bearbeta teoretisk kunskap med fysisk aktivitet är ActiveQuiz. Eleverna går x antal km och får frågor efter x antal m som eleverna kan diskutera och reflektera. Efter genomförd aktivitet får man bra redogörelser av svaren för vidare diskussioner i klassrummet. Fungerar även bra som exitticket.

• X-note: här kan man lägga ut digitala orienteringskontroller, du kan vid varje kontroll också lägga ut en ledtråd eller en fråga som du ex. kan koppla till ett teoretiskt område du arbetar med.
Andra bra verktyg är:

• Forms: Är ett bra verktyg för korta eller långa exittickets där man kan fånga upp elevernas lärande och behov av hjälp och stöd. Jag använder också detta verktyg till att skapa digitala escape rooms.

• Sharepoint: Använder jag både för att samla information kring ett ämne på ett och samma ställe men även för att göra tydliga och avgränsade uppgifter för elever med NPF.

• PolarGoFit: Är ett verktyg för insamling av elevernas pulsdata. Med hjälp av denna data kan sedan eleverna analysera och reflektera kring sin egen hälsa och välbefinnande.