Fredrik Norman

Fredrik "Feke" Norman

Bessemerskolan
Sandviken

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Till vardags arbetar jag som gymnasielärare i engelska och religionskunskap samt som kvalitetssamordnare på Bessemerskolan i Sandviken. Jag undervisar deltid (måndagar, tisdagar och torsdagar) samt arbetar med operativa och strategiska frågor tillsammans med skolledning, administrativ personal och lärares arbetslag (onsdagar och fredagar).

– I båda mina yrkesroller är elevernas måluppfyllelse och trivsel av största vikt; allt jag gör i min roll som lärare ska främja deras inlärning och skapa lärmiljöer där de kan känna sig trygga och ha studiero. Som kvalitetssamordnare arbetar jag med likabehandlingsfrågor, kvalitetsutveckling av program och övergripande processer – alla med målet att förbättra elevernas skolgång.

– På fritiden håller jag mig gärna aktiv. Till mina intressen hör musik, digitalt skapande, spel och träning. Varannan vecka gör jag Youtube-filmer för lärare om hur jag gör när jag undervisar; när jag började som lärare kände mig vilsen och slukade pedagogisk forskning för att ta stöd i mitt arbete. Då började jag dela med mig av min undervisning och forskningen som ”Didaktiska laboratoriet” för att hjälpa de som känt som mig. Sen har jag skapat hemsidan ”Feke.online” där alla lektioner, föreläsningar, prov och annat så att lärare och elever alltid har min undervisning tillgänglig.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I min undervisning designar jag varje lektion att stimulera eleverna till att nå måluppfyllelse. Med stimulans menas jag min förmåga att planera och leda varierade aktiviteter som ger mina elever tillräckliga utmaningar i skolarbetet. Varje lektion har därmed ett mål som grundas i ett övergripande lärandemålet (till exempel att läsa och lära sig om historiska skeenden och skriva om dessa) och alla lärandeaktiviteterna byggs stegvis för att nå dit. Alla lektioner följer samma ramverk med föregående lektion, ny inlärning och övning för att kontinuerligt leda eleverna till målet. Alla lektioner finns digitalt på min hemsida Feke.online för att eleverna alltid ska ha lärandet tillgängligt, när de vill, och att de varierade övningarna direkt finns i deras webbläsare.

– Eftersom eleverna har olika förkunskaper kombinerar jag både kursens förväntade nivå med anpassningar för de som har svårt eller lätt att nå målen. Jag gör dessa anpassningar tillsammans med eleverna för att kontinuerligt stämma av och justera enligt deras behov. De kan vara extraövningar, inspelningar eller digitala hjälpmedel som de behöver under (eller utanför) lektionstid. Vi utvärderar och ger förslag på dessa anpassningar genom Forms för att samla erfarenheter och ge eleverna en röst för att systematiskt berätta vilket stöd de behöver.

­– Det är otroligt viktigt för mig att alla saker jag gör grundas i forskningsbaserade arbetssätt – både digitala och analoga – (där de har bäst effekt) och att jag väljer dessa för att hjälpa eleverna till målet. Jag menar att vi ska fatta kloka beslut enligt vad som bevisats fungera, stämma av med eleverna och förbättra undervisningen därefter.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På min skola är jag ämnesansvarig för ämnet Engelska. I vårt ämneslag har vi flera digitala arbetssätt som ska underlätta vårt samarbete samt stimulera till ökad kunskap hos alla i kollegiet:
• Alla våra möten och dagordningar dokumenteras i Onenote.
• Vi använder oss av digitala kartläggningsverktyg i samtliga klasser i årskurs 1. Vi uppdaterar oss hur vi använder verktyget årligen och analyserar resultaten tillsammans för att datastyrt rikta vårt arbete med klassernas inlärning.
• Vi har en gemensam ”kunskapsbank” med övningar och samplanerar dessa tillsammans med en hög grav av olika digitala lösningar för att stimulera till lärande, exempelvis: samplanerade Powerpoint-presentationer, digitala läxförhör och prov.
• Vi har digitala skolövergripande uppsatser varje år där vi alla är provvakter samt sambedömer dessa för att skapa likvärdiga förutsättningar i alla klasser där alla lärare i ämneslaget uppfyller nivån för digital kompetens.
• Vi repeterar och utbildar oss årligen rörande provformer för nationella prov i diverse provplattformar, exempelvis låsta skrivytor så som Exam.net och nu Skolverkets digitala nationella prov.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Google Sites är det bästa verktyget jag har eftersom jag enkelt kan skapa en hemsida som gör min undervisning tillgänglig för mina elever. Jag har elever som är synskadade som kan zooma in på lektionens alla delar. Jag har elever som behöver veta i förväg vad som händer kommande dag. Jag har elever som vid frånvaro kan gå tillbaka ­– eller framåt – och kolla varje lektion.

– Till exempel har jag en elev som berättade för mig att hon kollar igenom mina lektioner innan de börjar. Det beskriver hon hjälper henne att förstå varför vi lär oss de saker vi ska lära oss och hur hon kan öva på dessa även efter lektionen. Hon har förklarat att hon inte behöver vara osäker och fråga om hon missat något utan kan gå in och se på egen hand. För mig är det styrkan med digital undervisning: digitalisering är ett verktyg som ska underlätta i vårt uppdrag att lära eleverna. Digital undervisning är inte målet; målet är att eleverna ska lära oss och jag kan lägga tiden på att hjälpa eleverna där de är för att de ska nå till framgång. Och jag kan även bjuda in andra lärare, eller till och med vårdnadshavare, för att stötta mig i uppdraget och förbättra min undervisning.

– Jag ber ofta lärare om feedback rörande vad jag gör. För mig har läraryrket ofta varit ett ensamyrke men jag vill öppna mina dörrar för kollegiet. Genom digitalisering kan vi göra klassrummet tillgängligt och öppet för både mina egna elever och andra. Jag menar att vi lär oss av varandra och kan hjälpas åt att stötta våra elever men då måste vi även bjuda in varandra. I slutändan är det för att mina elever ska veta att jag vill att de ska lyckas, att det ska vara tydligt vad de ska lära sig och bjuda in dem att vara en aktiv del av den bästa undervisningen jag kan ge dem.