Ingrid Tidvall

foto Ingrid Tidvall

Ingrid Tidvall

Ljungenskolan
Vellinge

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har jobbat som musiklärare, och även lite som skolledare, framförallt i åk 7-9. På jobbet är jag lösningsfokuserad, allergisk mot gnäll men nästan alltid glad. Jag jobbade tidigare på en skola som var ganska tidig med 1-1 och blev då en del i skolans systematiska digitaliseringsarbete. Har sedan haft flera förstelärartjänster inom digitalisering och IKT. Jag tror starkt på en delakultur och det starka kollegiet. På min arbetsplats vill jag både utvecklas och utveckla.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Jag tycker att digitala verktyg på många sätt kan öppna upp för att fler får visa sina förmågor på ett rättvist sätt. Alla behöver inte redovisa kunskaper och färdigheter på samma sätt. Vi fungerar ju alla olika och där erbjuder digitala verktyg ett smörgåsbord där elever kan välja det redovisningssätt som passar dem bäst för uppgiften. När materialet finns tillgängligt online för dem så kan de enkelt förbereda sig för nästa lektion, eller repetera något de missat eller tyckte var svårt.

– Att publicera sina arbeten online kan också ge fler mottagare än bara mig, helt plötsligt kommer det feedback från den riktiga världen, det brukar sätta djupa spår, både hos mig och eleverna.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– För mig är det ett måste med flera forum där jag kan diskutera planering, bedömning och smarta lösningar. Som musiklärare har man inte så många ämneskollegor på sin arbetsplats och där fyller sociala medier en stor och viktig funktion för mig och många andra. Ensam är inte stark.

– Jag har alltid skapat mitt eget läromedel och samlar då allt material som hör till arbetsområdet på en hemsida eller blogg. Där kan jag enkelt lägga ut min pedagogiska planering, instruktionsfilmer, genomgångar, ljudklipp, elevexempel, checklistor och begreppsförklaringar. Mina elever vet att allt material finns att få tag på när som helst. I Classroom eller Teams kan jag enkelt skjuta ut uppgifter, mallar och material till mina elever. Elevernas arbeten arkiveras sedan automatiskt, vilket gör det väldigt överskådligt och strukturerat. Delade dokument och projekt gör det enkelt att ge feedback i ett tidigt skede av uppgiften.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– I våras jobbade jag på en IB-skola och med elever och personal från hela världen blev ett scenario med distansundervisning ganska snabbt en realitet för oss. Jag letade efter en grupp på Facebook om distansundervisning men hittade ingen. Så då startade jag en själv. Jag startade den för att jag ville att medlemmarna skulle kunna dela med sig av material och planeringar för att hjälpa varandra i en tuff situation. Men så blev det inte riktigt. Väldigt mycket av diskussionerna har kretsat kring just de digitala verktygen. Framförallt videolänk och vilka olika möjligheter som finns i respektive verktyg. Jag har funderat mycket på varför, jag tror att man vill återskapa den dynamiken som man vanligtvis har i sin lärmiljö, där elever och lärare lär tillsammans. Känslan av ett klassrum, fast man inte har eleverna där. Hur gör man till exempel en fyra-hörns-övning på distans?

– Jag tror våren blev en stor utmaning för de skolor som inte tidigare hade haft ett strukturerat digitaliseringsarbete. Jag tror att det har varit svårt att skapa en likvärdig undervisning för skolans elever då, medan en skola som redan hade en digital struktur inarbetad klarade sig bättre.

– Jag tror också att vi har fått en bredare syn på vad skola är, det är inte bara byggnaden. Hur inkluderar vi alla elever i vår undervisning? Från hemmasittaren till den allra mest aktiva.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Jag gillar onlinestudios för musik som Soundtrap och Bandlab mycket! Man kan följa elevernas process att skapa musik mycket enklare än tidigare. Från den allra första idén till den färdiga kompositionen. Det är också lätt för mig som lärare att gå in och ge dem feedback i projektet, även på distans. Eleverna kan också enklare dela sitt projekt med andra elever, till exempel på andra skolor och på andra platser i världen, för att skapa musik tillsammans. Så häftigt!