Jessica Gustafsson (f.d Igelström)

Foto på Jessica Gustafsson

Jessica Gustafsson (f.d Igelström)

Spekerödskolan
Stenungsund

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är 31 år och jobbar som lågstadielärare i årskurs tre på Spekerödskolan i Stenungsund.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
Mitt mål är att eleven alltid ska ha förutsättning till ökad inlärning och till en stärkt lärandeidentitet. Många appar och program är lätta att nivåanpassa och då blir min arbetsbelastning lägre och eleverna får undervisning på sin nivå. Blir min arbetsbelastning lägre har jag också större utrymme att differentiera fler aktiviteter, både analogt och digitalt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Vi har en gemensam Drive där jag som brinner för det digitala kan lägga upp instruktionsfilmer på material och lektioner jag har gjort för att inspirera andra. På så vis kanske fler vågar/vill prova. Vi har också ett MIK-rum (media- och informationskunnighet) som är tänkt som inspiration till både lärare och elever att utforska sin kreativitet med digitala verktyg.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
­­
– Ja, många! Men ett exempel är det enkla som ett skrivprogram, gärna med talsyntes och bokstavsljud. Jag undervisade i förskoleklass och eleverna skrev så fantastiska texter! Här gav det digitala möjlighet för eleverna att producera text på ett enkelt sätt jämfört med att skriva för hand, vilket eleverna inte kunde än då det var svårt med formandet av bokstäver. Samtidigt hör de dem och lär sig bokstävernas ljud och utseende.