Jessica Mårdenfalk Hoppe

foto Jessica Mårdenfalk Hoppe

Jessica Mårdenfalk Hoppe

Motala

Presentation

Nominerad som del i gruppen Digitaliseringspedagogerna för förskolan i Motala

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är legitimerad förskollärare sedan 4 år tillbaka. Jag sitter sedan ett par år tillbaka med som referensperson inom digitalisering i mitt område med uppdrag att inspirera och motivera kollegor att utveckla adekvat digital kompetens och använda sin kompetens i förskolans utbildning och undervisning. Sedan augusti 2020 är jag en av fem digitaliseringspedagoger i Motala kommun.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 1-2 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Genom adekvat digital kompetens samt genom användning av digitala verktyg och läromedel kan barnens undersökande och lärande få ett mervärde. Digitala medel kan lyfta barnens utforskande till en ny dimension och synliggöra vad de undersöker. Den ger barnen möjligheter till upplevelser, fantasilek, gemenskap, samspel samt en förberedelse inför framtiden. Genom programmering, källkritik, filmskapande och anpassade lärmiljöer kan barnen få förståelse för dagens samhälle och dess inverkan på oss.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Att kunna använda digitala verktyg som redskap för att få fatt i barnens uppfattning, att kunna filma, fotografera, producera tillsammans med barnen möjliggör barns inflytande och utvecklar min kompetens som förskollärare. Att kunna fånga upp och reflektera i samspel med andra pedagoger och sin barngrupp med hjälp av digitala verktyg och läromedel synliggör barns lärande och därmed kan utforskandet anpassas till barnens erfarenheter och intresse.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– På förskolan kunde utforskandet av digitala verktyg fortlöpa som tidigare med barnen. Vi pedagoger fick nya utmaningar att ta oss an när det handlade om kontakt med vårdnadshavare bland annat gruppsamtal. En del möten har fått utföras digitalt genom exempelvis Teams. Vårdnadshavare fick fördelen att kunna ta del av barnens utbildning i form av att Polyglutt blev tillgänglig en tid, även andra appar blev mer tillgängliga utanför förskolan. Personligen anser jag att allt fler förskolor började planera sin undervisning och sina lärmiljöer med de ”digitala glasögonen” tillhands. Begreppet Adekvat digital kompetens implementerades och skapade möjligheter och diskussioner kring den undervisning och den utbildning vi bedriver.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Polyglutt, ett enkelt sätt att kunna arbeta med läroplanen. Du kan lyfta in barns undersökande, inflytande, bemöta olika frågeställningar, skapa gemenskap och samspel, turtagning, fantasilek, bemöta och möjliggöra flerspråkighet, skapa qr-koder, projicera, ha boksamtal och arbeta med ordförståelse. Polyglutt öppnar upp för en breddundervisning i förskolan.