Karolina Ludvigsen

Karolina Ludvigsen

Månvägens förskola, avdelning Raketen
Färgelanda

Presentation

Nominerad tillsammans med Ann-Christine Tvingby.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förskollärare på en avdelning med barn i åldrarna 3-5 år.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Vi strävar mot att nå alla barn genom att låta dem uppleva och utforska ämnen utifrån olika infallsvinklar och med hjälp av olika verktyg. Vi använder digitala lärverktyg som ett komplement till de traditionella verktygen för att låta barnen få erfara fler dimensioner i sitt lärande och försöka stimulera alla barns lärande. Digital teknik möter traditionella metoder!

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Just nu bedriver vi ett digitaliseringsprojekt där en del är att vi erbjuder våra kollegor på förskolorna i kommunen kompetensutveckling kring digitala verktyg som de önskat fortbildning kring. Detta innebär workshops där de praktiskt får prova på olika digitala verktyg som de kan ha användning för i sin egen undervisning.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Vi använde QR-koder för att väva samman rörelse, språk, matematik och samverkan mellan förskola och hem. Vi anordnade en (frivillig) orientering där varje barn fick med sig en karta hem där vi markerat var vi satt upp QR-koderna i samhället runt vår förskola. Tillsammans med sin familj fick barnen gå på ett äventyr för att hitta och skriva upp vilka figurer som gömde sig bakom varje kod.