Klas Jannborg
Presentation
Nominerad tillsammans med Lars-Erik Larsson
Vem är du och vad jobbar du med?
– Utbildad lärare i svenska och historia. Jag har jobbat på Introduktionsprogrammen de senaste 12 åren och blev för 4 år sedan ansvarig för Yrkesintroduktion Fordon. Undervisar i de två gymnasiekurserna för åk1 på Fordonsprogrammet.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Vi använder enbart digitala läromedel i min klass. I år har vi bytt läromedel för att underlätta ytterligare för de som har svårt med läsförståelse. Att redan första dagen lära sig förnamnen på alla elever är en bra start. Ta sig tid för alla oavsett vilka svårigheter de har.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har en IKT-grupp som jobbar för att vi ska ligga i framkant när det gäller digitalisering. Jag har suttit med i den gruppen sedan starten. Att berätta för andra vad vi jobbar med och visa att vi kan använda digitala verktyg i undervisningen är viktigt. De senaste åren har jag varit med och introducerat VR för våra kollegor. Vi har också haft IT-dagar då alla fått en möjlighet att ta del av VR, AI och andra digitala möjligheter.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Tydlig anvisning vad som ska göras under lektionen. Använder ett digitalt läromedel som eleverna kan jobba med mycket själva utan lärarhjälp. Detta gör att jag som lärare hinner sitta en stund hos varje elev under en lektion. Kopplar teoretiskt lärande med praktiskt lärande för att underlätta för eleverna.