Lars Binkemo

foto Lars Binkemo

Lars Binkemo

Katedralskolan
Växjö

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
–  Jag är gymnasielärare i företagsekonomi och entreprenörskap.

Jobbat med digitala verktyg i undervisningen?
– 5-10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förnyas med stöd av IT?
– IT kan vara ett verktyg att presentera, visa och jobba med kunskaper på ett bättre sätt rent tidsmässigt och inlärningsmässigt. Att använda IT är därför lämpligt att använda för att förtydliga och förenkla inlärandet.

Hur påverkar de digitala verktygen din lärarroll?
– Tidigare har jag haft ett stort problem där alternativen har varit att antingen bryta mot upphovsrättslagen för att kopiera material, att dela ut gamla böcker där eleverna redan skrivit eller bristfälligt suddat ut, eller att låta eleverna lägga tid på att skriva av uppgifter och lösningar då de inte får skriva i övningsböckerna. Mitt digitala verktyg löser detta och jag kan ge eleverna uppdaterade uppgifter som alltid finns åtkomliga för eleverna. Jag upplever att jag når längre snabbare.

Hur påverkas din undervisning av att digitaliseringen och den digitala kompetensen numera finns inskriven i läroplanen?
– Undervisningen ska stärka elevernas förmåga att använda digitala verktyg. Därför är det viktigt att eleverna arbetar med digitala verktyg, att eleverna blir vana vid digitala lärplattformar och intranät mm. Det gör också att jag som pedagog kan vara mer flexibel i att skapa optimala lärsituationer utifrån elevernas egna förutsättningar. Då jag själv har tagit fram och tillhandahåller ett digitalt verktyg gör detta också att jag kan förändra och anpassa detta verktyg efter elevernas förutsättningar.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder?
– Det läromedel som jag själv har tagit fram är ett läromedel som gör att alla elever kan få alla uppgifter som ett engångsmaterial i papper, som självrättande uppgifter på webben inom områdena kalkylering, budget, bokföring och bokslut, områden inom ämnet företagsekonomi som är väldigt övningsboksintensiva. Läromedlet gör att jag hinner längre på kortare tid, att eleverna alltid har uppdaterade och oanvända uppgifter, samt att jag kan anpassa uppgifterna efter eleverna.