Marie Trapp – finalist till Guldäpplet 2025
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som speciallärare i svenska och förstelärare i språkutvecklande arbetssätt och digitala verktyg på Släbroskolan, den största kommunala F-6 skolan i Nyköpings kommun. Jag undervisar elever i åk 1–6 på förmiddagarna och på eftermiddagarna coachar jag pedagoger och team, driver skolutveckling och leder kollegialt arbete i skolområdet. På kvällar och helger har jag kurser, bloggar och skriver på min bok. Så länge jag kan minnas har jag arbetat för att tillgängliggöra undervisningen genom verktyg som motiverar och engagerar samt ger eleverna möjlighet att utvecklas och lyckas utifrån sina egna förutsättningar.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I mitt arbete som speciallärare har jag en gedigen verktygslåda både analog och digital för att kunna möta varje elevs behov och förutsättningar. Jag använder digitala lärverktyg dagligen både på grupp och individnivå. Min roll i mötet med eleverna är att fungera som vägvisare och modell – eleverna får aldrig lämnas ensamma i sitt lärande vilket gör att undervisningen ofta utgår från ett gemensamt arbete på smartboarden. Vi gör tillsammans innan eleverna gör på egen hand. Vi använder Polylino, Begreppa, det digitala Stjärnsvenskabiblioteket, Inlästa läromedel med mera för att genomföra strukturerade textsamtal.
– Utifrån den gemensamma textbearbetningen skriver vi ofta text tillsammans där jag visar på användandet av talsyntes och andra assisterande verktyg. Eleverna läser och skriver sedan på egen hand i olika digitala verktyg beroende på syfte. Bookcreator, Creaza, Storyjumper, Stjärnsvenskan med flera är motiverande program för det kreativa skrivandet. Den tekniska sidan av läsning och skrivning det vill säga avkodning, inkodning och stavning tränas i det multisensoriska programmet Trädet Web där varje elev har sin egen ingång utifrån den nivå hen befinner sig.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har utvecklat en hållbar undervisningsutveckling både när det gäller den tekniska sidan av läsning och skrivning samt förståelsesidan och det läsfrämjande arbetet. Vårt systematiska arbete utgår från RTI-modellen där vi pedagoger tillsammans screenar, analyserar och sätter in stödinsatser. Vi utvärderar och förfinar utifrån ett tydligt kalendarium med kollegiala träffar. Vi utgår också från ett läsande årshjul där vi har regelbundna kollegiala träffar (bokcaféer) med olika fokus. Återkommande är ”Hela skolan lyssnar” när vi fokuserar på assisterande verktyg, ”Den medvetna Högläsningen” där vi fokuserar på olika modeller för textsamtal. ”Släbros Alma” där vi fokuserar på skrivande. På våra kollegiala träffar får pedagogerna inspiration och möjlighet att prova olika digitala verktyg och modeller för att ta med sig in i sin egen undervisning. Hela skolan har ett gemensamt digitalt classroom och en gemensam drive där vi delar presentationer, verktyg och reflektioner med varandra.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– I vårt systematiska arbete i läs- och skrivundervisningen används ett digitalt verktyg som utgår från phonics, är mycket strukturerat och med långsam progression. Programmet heter Trädet Web och används av 30–40% av eleverna i respektive årskurs och så gott som alla andraspråkselever i årskurserna. Genom Trädet Web med tillhörande utbildning har pedagogerna på skolan utvecklat ett gemensamt förhållningssätt för att undervisa i läsning och skrivning med tydliga strategier för avkodning och stavning.
– Unikt för Trädet Web är gehörsskrivning där eleven lyssnar, härmar, spelar in, lyssnar igen och skriver med talsyntes. Talsyntesen är ett ovärderligt verktyg för många elever. På Släbroskolan används Trädet Web både för nyinlärning i de lägre årskurserna och Ominlärning för elever där läsinlärningen inte varit framgångsrik, för elever med läs- och skrivsvårigheter, elever med uttalsproblematik och elever med annat modersmål än svenska. Genom att arbeta systematiskt med verktyget har hela skolans läs- och skrivundervisning utvecklats med digitalt stöd och resultaten har inte uteblivit. Släbroskolan har fina resultat och framför allt är det våra andraspråkselevers resultat som sticker ut positivt

