Mats Larsnäs

Mats Larsnäs

Sveriges Ridgymnasium
Varberg

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en erfaren gymnasielärare med över tjugo års IT-pedagogisk erfarenhet. Jag har jobbat i alla delar av det svenska skolväsendet från förskola till universitet. Jag jobbar på Sveriges Ridgymnasium i Varberg. Jag föreläser ofta inom områdena AI och VR för visa på sätt att integrera detta på bästa sätt i undervisningen

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag arbetar aktivt för att inkludera alla elever genom att anpassa metoder och verktyg efter olika behov. Mitt eget projekt Nikita kombinerar AI och VR för att hjälpa elever med talrädsla i språkundervisning. I företagsekonomi använder jag spel och AI för att engagera elever med varierande intresse och förmågor. En egen chattbottjänst och andra digitala verktyg används för att differentiera undervisningen och möta alla elevers behov.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Tillsammans med min kollega Zandra Stenman driver jag den digitala pedagogiska utvecklingen på Sveriges Ridgymnasiums fyra skolor, vilket inkluderar utformning av skolans AI-policy, hålla fortlöpande workshops och skriva nyhetsbrev om AI i undervisningen. Jag introducerade AI för kollegorna redan december 2022 och håller personlig handledning, en slags ”gerilla-fortbildning” för att hjälpa dem hitta relevanta digitala lösningar för just sina behov. För att göra AI tillgängligt har jag skapat en egen chattbottjänst och erbjuder specialanpassade chattbottar till lärarna för olika ämnen och arbetsområden.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Ett av mina mest framgångsrika projekt är Nikita, där jag kombinerar AI och VR för att hjälpa elever träna engelsk konversation. I detta projekt får eleverna interagera med olika AI-karaktärer i VR-headset. Fördelarna med detta arbetssätt är flera: elevernas talrädsla minskar, mängdträningen i engelska ökar markant, och VR fungerar som en ”känslomaskin” som får eleverna att uttrycka känslor mer än någonsin. Jag har märkt att effekterna av minskad talrädsla och ökad mängdträning följer med in i klassrummet även efter att projektet avslutats.