Mattias Julin

foto Mattias Julin

Mattias Julin

Blåsbo förskola
Västerås

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förskollärare på Blåsbo förskola i Västerås. Jag bor i den lugna oasen Lillhamra med sambo och 2 barn. Jag ägnar mycket fritid åt att måla/teckna främst digitalt och har ett stort intresse för Lego, datorer och spel. I arbetet på förskolan vill jag så ofta det går vara medforskare och medlekare tillsammans med barnen, med inställningen att det går att se på tillvaron på minst 100 olika sätt. När man kan samla in barnens intryck och uttryck och bjuda tillbaka med något som känns relevant och lustfyllt är det som absolut roligast att arbeta i detta yrke.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Med hjälp av projiceringar kan till exempel utemiljön tas in och upplevas på nya sätt och helt nya miljöer kan skapas med hjälp av ljud, bild och musik. Genom appar på iPaden ges barnen också en chans att både göra urval, planera och spela teater som efteråt kan ses och höras av skaparen, men också upplevas av övriga barngruppen och diskuteras samt göras igen på nya sätt. IPaden och reflektionsskärmar har också varit ovärderliga verktyg att lyfta fram olika språk och sätt att kommunicera på för att tillgodose så många av barnens behov som möjligt.

– Barnen kan också få en förståelse för hur deras tankar och idéer kan nå en ny nivå med hjälp av iPadens kamera och videobearbetning. Kameran finns ju alltid tillgänglig och kan användas till att göra något så alldagligt som städning till en lustfylld aktivitet där den omvandlas till spännande uppdrag som stimulerar rumsuppfattning och samarbete; vilka saker syns på bilden och var på avdelningen/utomhusmiljön ser de ut att finnas?

– Programmerbara robotar ger barnen en möjlighet att sätta ett mål och tänka framåt samt få en förståelse för att tekniken ofta är beroende av vad vi ber den att göra.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Det har varit mycket värdefullt att kunna reflektera över verksamheten genom Keynote, eftersom det ger oss pedagoger en bra överblick av vad som sker utanför den egna gruppen samt är enkelt att uppdatera och fylla på med nya tankegångar och verksamhetsförslag; vad vill barnen, hur gör vi och hur gick det? Vilka vägar tar vi till nästa tillfälle? Vklass är enkelt att ta med sig överallt och kan snabbt ge en bild av hur dagen kan tänkas se ut och om något hastigt ändras. Vklass ger oss även möjligheten att lyfta fram verksamheten och vad vi och barnen gör under vistelsetiden. Dokumentation som sammanställts av oss och barnen går enkelt att tas ut och reflekteras ytterligare över.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Det har varit ett verkligt lyft att alla medarbetare kunnat tilldelas egna iPads att arbeta och dela information med. Lärmiljöer har snabbt gått att berika med hjälp av bildredigering och snabba utskrifter. Barnen ges också en utökad möjlighet att uppleva och kommunicera med hjälp av reflektionsskärmarna, två till antalet på varje avdelning, vilket underlättar när vi delar upp oss inomhus.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Det finns några appar som varit till särskilt stort stöd i undervisningen, men i år har Polyglutt visat sig vara ett bra verktyg både för läsintresset och i arbetet med barn med andra modersmål än svenska. Boken Bamse och Gluff Gluff har de flesta barn i gruppen intresserat sig för, något jag först blev lite förvånad över då åtminstone den svenska berättarrösten saknar en del av känslan man själv är van vid att lägga i rösten när man läser böcker för barnen. Rösten läser dock texten relativt långsamt och tydligt och innehållet är spännande. Under flera lektionstillfällen har ett barn med engelska och indiska som modersmål valt denna bok på svenska och använt sig av ord och begrepp från sagan när hen så smått börjat prata svenska till vardags.