Mia Sandblom

foto Maria Sandblom

Mia Sandblom

Paradisskolan och Björndalsskolan
Trollhättan

Presentation

Nominerad som en del i projektgruppen för Rörelse-Glädje-Kunskap, med deltagare från fem olika skolor i Trollhättan.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Lärare och arbetar i huvudsak som idrottslärare, från F-klass – åk 3 på båda skolorna.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Det blir lätt att använda bildstöd som underlättar för många elever. Varierad undervisning för att nå så många som möjligt. Finns mycket att använda för att lägga in rörelsepauser i klassrummet.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Lätt att dela med kollegor eller få ta del av kollegors arbete/planering. Ett stort utbud av resurser att använda. Allt material/dokumentation finns samlat.

Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Vi blev bättre/säkrare på att använda digitala verktyg. Även eleverna fick mycket träning. Detta tar jag med mig i min fortsatta undervisning. Utmaningarna var att för de yngre eleverna få med allt på ett digitalt sätt. De är mer beroende av vuxenstöd när de ska använda digitala verktyg.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– ActiveQuiz får bli mitt val. Kul att eleverna kan få mer rörelse ihop med inlärning.