Moa Mårtensson

Foto på Moa Mårtensson

Moa Mårtensson

Kunskapsskolan
Nacka

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar på en skola med elever i årskurs 6–9. Jag är Ma/NO-lärare och har undervisat i det sedan 2004. De senaste 3 åren har jag arbetat med elever som behöver särskilt stöd. I mitt uppdrag som förstelärare handleder jag mina kollegor hur de kan coacha och handleda eleverna framåt i deras egna lärande och planering.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– Mer än 10 år.

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Tack vare det stora utbud av digitalt material som finns så kan undervisningen individanpassas. Alla elever tar in kunskap på olika sätt och med hjälp av vad det digitala kan erbjuda så kan varje elev hitta det sätt som passar bäst, olika texter, interaktiva övningar, filmer osv.

– Eleverna hittar sina egna sätt till undervisning skapar också en förståelse för att vi alla är olika och blir innovativ i sitt egna lärande. Som lärare upplever jag att det är enklare att synliggöra lärandeprocessen när eleverna är delaktiga i hur de ska lära sig.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Eftersom utbudet av undervisningsmaterial är nästintill oändligt så blir undervisningsmöjligheterna enorma. Planeringen underlättas genom då jag som lärare presenterar lärandemålet men tillsammans med eleverna väljer olika vägar fram till målet.

Hur ser du på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har du upptäckt något nytt under denna period som du kommer att fortsätta med?
– Möjligheten att delta i undervisningen då den är digital har ökat då man kan vara med på lektionen hemifrån även om man av olika anledningar inte kan vara i skolan. Jag har arbetat med elever som haft hög frånvaro eller varit hemmasittare. Genom den digitala undervisningen har eleverna börjat skolträna och successivt varit mer och mer. 3 av mina elever har tack vare den digitala undervisningen kommit tillbaka till skolan efter att varit hemma i långa perioder.
För min egen del har digitaliseringen blivit tidssparande då återgivningar, olika samordnade möten, utbildningar osv skett digitalt.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Nästan all vår undervisning på skolan sker utifrån digitalt material vilket gör att all personal på skolan behöver vara digitala, vi utgår från en digital lärplattform. Det digitala är en naturlig del av elevernas inlärning och kollegiets arbete.

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den?
– Googles verktyg som drive, Claroread, Classroom och googlekalender.  Framför alltanvänder jag kalendern som ett verktyg när eleverna ska planera sin undervisning, där kan de skriva vad, hur och när det ska jobba med veckans arbetsuppgifter. Liber onlines böcker i NO – snabbt testa kunskaper efter varje avsnitt för att se om eleven förstår vad den läst.