Nadia Westerberg

Nadia Westerberg

Förskola Pluto
Sundbybergs stad

Presentation

Nominerad som en del av Makerpedagogerna, Sundbybergs stads förskolor

Vem är du och vad jobbar du med?
– Förskollärare och Makerpedagog

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Genom tillgängliga lärmiljöer där digitala verktyg finns integrerade i undervisningen och möjliggör ett utforskande under hela dagen. Genom transdisciplinärt lärande där jag tillsammans med barnen använder digitala verktyg som ytterligare ett språk att uttrycka sig i.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vår uppgift är att fungera som en länk mellan enheterna och Kvasar makerspace. Vi har systematiska möten med våra digitala inspiratörer där vi delger våra kunskaper, inspirerar varandra och lär oss tillsammans genom workshops och föreläsningar. Vi har skattningsverktyg för digitala kompetens som ger en fördjupad syn på verksamheterna och utvecklingsområden. Inte minst har vi makerpedagoger våra makerträffar på Kvasar makerspace med vår processledare och samordnare där vi får vägledning, samarbetar, bollar idéer och har roligt! Varje fredag tar jag också emot en barngrupp med medföljande pedagog här på Kvasar för att jobba på olika projekt inom digitalisering.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Via till exempel konst och analog programmering där barnen får programmera en Blue-bot så att den ritar abstrakta konstverk med hjälp av en pennhållare tillverkad med hjälp av 3D-skrivaren.  Barnen närmar sig datalogisk tänkande och lär sig om de kända konstnärerna inom abstrakt konst. Jag kombinerar estetik, matematik och visuellt bildstöd för att förstärka lärandet.