Therese Berglund Gryvik

foto Therése Berglund Gryvik

Therese Berglund Gryvik

förskolan Eken
Motala

Presentation

Nominerad som del i gruppen Digitaliseringspedagogerna för förskolan i Motala

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som förskollärare på en förskola i Borensberg i Motala Kommun. Jag arbetar i barngrupp men har även tid avsatt för mitt uppdrag som digitaliseringspedagog i mitt förskoleområde Öster, som består av nio förskolor. Jag är en del av en arbetsgrupp med fem digitaliseringspedagoger och en rektor. Jag ser att mitt uppdrag som digitaliseringspedagog har två olika perspektiv: Det ena är arbetet med barnen; där jag vill att de ska gå från att vara konsumenter till producenter. Att ge barnen möjlighet att använda det digitala på andra sätt än vad de vanligtvis gör. Att de lär sig att skapa, vågar testa, får förståelse och kan se nya möjligheter i sitt lärande. Det andra perspektivet är ur ett kollegialt perspektiv; hur jag kan inspirera, stötta, vägleda, förmedla, skapa förståelse och ge de bästa förutsättningarna till andra pedagoger. Så att de känner sig trygga i att kunna arbeta med digitalisering i förskolan. Vi försöker förmedla detta genom workshops, poddar, studiedagar, möten med referensgrupp och genom Teams. Det finns inget alternativ. Enligt läroplanen ska alla arbeta med digitalisering i förskolan.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Det vi försöker driva är dels att barnen ska bli producenter och inte konsumenter. Att ge barnen möjlighet att använda det digitala på andra sätt än vad de vanligtvis gör. Att de lär sig att skapa, vågar testa, får förståelse och kan se nya möjligheter i sitt lärande.

– Alla barn har rätt att utveckla en adekvat digital kompetens i förskolan, alla fyra aspekter av digital kompetens är viktiga och bildar en helhet. Grunden för detta arbete ska läggas i förskolan. De ska få möjlighet att använda digitala verktyg, lära sig ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt, förstå vilken påverkan digitaliseringen har på samhället samt lära sig lösa problem och omsätta sina idéer i handling.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Digitala verktyg har två roller i min lärarroll. Dels är det på ett administrativt sätt, där jag använder lärplatta och dator regelbundet. Den andra rollen är som ett verktyg vid undervisningen, som ett redskap vid pedagogisk dokumentation eller som en del av aktiviteten. Jag kan känna att de digitala verktygen kan underlätta och komplettera, men jag använder även papper och penna.

Hur ser du på våren 2020 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– Det mesta skedde kollegialt, då vi använde vår plattform Teams för möten och dialog. Det ”tvingade” in fler som behövde använda digitala verktyg, och på det viset lära sig att bli mer bekväma i detta. Barnen ska redan möta digitala verktyg och få en adekvat digital kompetens. Men förhoppningsvis har fler pedagoger blivit mer bekväma i användandet.

Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Detta varierar beroende på vad vi har för fokus i undervisningen. När det gäller att barnen ska vara producerande, är appar såsom Green Screen by Do Ink och PuppetPals bra. Vid arbete med språkutveckling så är apparna Bornholmslek och Polyglutt mina favoriter, särskilt i kombination med en projektor. Då kan man skapa en egen ”interaktiv” vägg.