Venla Luukkonen
Presentation
Nominerad tillsammans med Martin Frisén
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är lektor och mellanstadielärare, ursprungligen från Finland men har bott i Sverige i 10 år. Jag brinner för att skapa engagerande och lärorika miljöer för mina elever.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag har gått den finska klasslärarutbildningen vilket betyder att jag är behörig i de flesta ämnena – att vara en klasslärare i stället för att vara till exempel en NO-mattelärare eller Svenska-SO lärare gör att jag vill tänka ämnesövergripande. Det handlar både om att skapa större temaområden, men även att tänka brett när man planerar olika typer av undervisningsmoment.
– Digitala verktyg är en naturligt del av min undervisning likvaväl som de analoga. Till exempel när vi har jobbat med tema vatten i kemi, har vi kombinerat programmering av micro:bits till termometer som man kan använda som verktyg i experimentet. Vår undervisning bygger på samplanering, så jag försöker använda teamets idéer till utvecklingen av min egen undervisning.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Både jag och min kollega Martin (som jag är nominerad med) sitter i skolans utvecklingsgrupp och en del av den pedagogiska utvecklingen är också användning av de digitala verktygen. Vår skola har satsat på olika digitala verktyg, så det finns massor av möjligheter. Vi försöker dela det som vi gör så att flera blir medvetna om de möjligheterna som finns i huset (så som värmekamera, VR-glasögon, micro:bit, robotar, hydroponiska odlingslådor, med mera)
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag och min kollega Martin har arbetat fram flera lektioner där vi mer eller mindre använder programmet Minecraft Education. Vi designar, testar och utvecklar lektioner tillsammans med eleverna, och försöker även dela färdiga lektioner till hela Sverige via vår webbplats minecraftiundervisningen.se
– Jag hade inte själv så bra koll på möjligheterna av Minecraft Education innan jag började jobba tillsammans med Martin men tillsammans har vi kunnat bygga motiverande och engagerande lektioner för elever. Till exempel vi arbetade med Vikingatiden i historia och då byggde vi hela Vikingarnas mytologiska värld med Asgård, Midgård och så. Eleverna fick sedan presentera sitt arbete och vad de hade byggt till varandra. För vissa elever kan detta vara ett bra tillfälle att visa vad hen kan på ett annat sätt än att till exempel att skriva om det. Vi pratar mycket om det att vi spelar inte Minecraft utan arbetar med/i Minecraft.
Foto: Jeanette Dahlström/Vi Lärare.