Finalister till Guldäpplet 2009: Ett modernt arbetssätt är på väg i svensk skola

Guldäpplet är ett lärarstipendium, som årligen delas ut till en eller flera lärare som förnyat lärandet med stöd av IT i egen undervisning och som inspirerat elever och kollegor i ett lokalt, kommunalt och gärna även nationellt verksamhetsfält. Guldäpplet utdelas av Stiftelsen Yngve Lindbergs Minnesfond.

– Ett modernt arbetssätt är på väg in i svensk skola, med praktik, experiment, reflektion och erfarenhetsdelning. Men mycket återstår innan det har etablerat sig säger Peter Becker, ordförande i föreningen Datorn i Utbildningen som initierat priset.

Lärarpriset Guldäpplet, som nu delas ut för åttonde året i rad, speglar utvecklingen av IT i svensk skola. Granskningen av nomineringarna blir ett slags statuskoll av hur användningen av IT ser ut och vad som är intressant.

Där juryn i början såg enstaka eldsjälar som gjorde isolerade pionjärinsatser, möter juryn nu lärare involverade i mycket mer genomgripande, förnyade arbetssätt. Nu handlar det ofta om grundvalarna för kunskapsbildningen, skriv- och läs- och språklig förmåga, liksom personlighetsutveckling och identitetsbildning. Årets finalister arbetar bland annat med yrkeselever på gymnasiet, elever med invandrarbakgrund i en förortsskola och grundläggande läs- och skrivinlärning.

Tre finalister till Guldäpplet 2009
Bland ett antal kvalificerade lärare, nominerade till Guldäpplet 2009, har tre finalister utsetts. De tre finalisterna (utan rangordning) med juryns motiveringar:

Niklas Hellström, Lasse Lundgren och Mikaell Öholm, Bräckegymnasiet, Göteborg för sitt nydanande arbete med yrkeselever i gymnasiet. De har arbetat med webbaserade samarbetsformer för hela arbetsprocessen, och givit utrymme för elevernas kreativitet och nyfikenhet. Intresset hos kollegor har resulterat i fortbildningskurser och nya tankar kring former för arbete i skolans arbetslag med anknytning till Web 2.0. Ett arbete som visar på möjlighet att utveckla enkla lösningar med tillgänglig teknik.

Mer om arbetet: http://sites.google.com/site/humlansflykt/projektet
Lasse Lundgren: lasse.lundgren@educ.goteborg.se, 0703-863658
Niklas Hellström: niklas.hellstrom@gbgsd.se, 0702-730904
Mikaell Öholm: mikaell.oholm@gbgsd.se, 031- 367 27 16

Gunilla Walsh, Fisksätraskolan, Nacka för sitt mångsidiga arbete med elever i åk 4-6 med olika språklig och kulturell bakgrund. Eleverna har med engagemang skapat en wiki-webb med massor av material om allt mellan djur, mat, fotboll och matematik och därmed stärkt språklig utveckling och identitet. Hon väver samman traditionella läromedel med nätet och egna uppgifter. Klassens blogg har blivit ett forum för diskussion och samarbete. Gunilla har genom sin verksamhet som PIM-examinator spritt sina erfarenheter till kollegorna i Nacka..

Gunilla och hennes elever arbetar i Nacka Stads lärportal och materialet är inte tillgängligt fritt på Internet.
Gunilla Walsh: gunilla.walsh@nacka.se

Erica Lövgren, Norrbyskolan i Piteå kommun för sitt inspirerande, genomgripande och långvariga arbete med elever med medier och it. Hon har anpassat och utvecklat metodiken kring att skriva sig till läsning. Elevernas berättelser publiceras och sprids långt utanför skolan. Hon har varit pionjär i arbetet i Piteå med digitala, uppkopplade klassrum. Med sin blogg har hon visat vägar för hur kontakten mellan skola och föräldrar kan organiseras. Erica har spritt sina erfarenheter via bloggen, kurser och föreläsningar till kollegor på hemmaplan liksom över hela landet.

Ericas Lövgrens blogg: http://klassiskt.blogspot.com/
Kontakt: erica.lovgren@edu.pitea.se, 073-8494118

Juryns särskilda pris till Åsa Kronkvist, högskolan i Kristianstad
Juryn har valt att 2009 dela ut juryns särskilda pris till Åsa Kronkvist, IKT-pedagog vid Läranderesurscentrum, Högskolan i Kristianstad, med följande motivering:

Åsa Kronkvist är förskoleläraren som öppnar dörrarna till medier och it, med en enkelhet och tydlighet som tar alla över tröskeln, förstaklassare såväl som gymnasielärare. Hon arbetar som medieproducent brett med en sprudlande kreativitet, med medier, med kurser, med ungdomsböcker som ”Nosa på nätet”. Åsa har med sina aktiviteter på nätet, bland annat Ugglebloggen, med kurser och i mångårigt arbete med Multimediabyrån, inspirerat mängder av lärare – och ungdomar!

Åsa Kronkvists blogg: http://uggleblogg.pedagogbloggar.se
Kontakt: asa.kronkvist@hkr.se, 044-203483

Prisutdelning på Skolforum med Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande
Den slutliga vinnaren av Guldäpplet 2009 utses av juryn och presenteras på Skolforum. Priserna utdelas av Eva-Lis Sirén, Lärarförbundets ordförande, på Skolforum, Stockholmsmässan i Älvsjö, onsdagen den 28 oktober, kl 11.00 på Debattscenen.
Guldäpplet

Priset består, förutom av ett stipendium på 10.000 kr, av ett vackert glasäpple med inläggning i äkta guld, blåst av mästarna vid Studioglas Strömbergshyttan i Hovmantorp.

Juryn för Guldäpplet 2009:
Gunilla Almgren, Blästadsskolan i Linköping, vinnare av Guldäpplet 2007 Peter Becker, ordförande föreningen Datorn i Utbildningen, ordförande i juryn Lena Elfvingsson, rektor, Järfälla Robert Fahlgren, förbundsstyrelsen i Lärarförbundet, Skellefteå Kristina Hansson, utvecklingsledare Piteå, fick juryns särskilda pris 2007 Anna Kalla, Johannes skola i Stockholm, vinnare av Guldäpplet 2008 Johan Lindwert, lärare Falköping, fick juryns särskilda pris 2008 Lena Nydahl, koordinator Framtidens lärande – är här och nu, Simrishamn Sven-Erik Rehnman, Fujitsu Technology Solutions AB, Stockholm Ragnar Sjölander, förbundsstyrelsen i Lärarnas Riksförbund, Stockholm

Kontakt:
Peter Becker, ordförande i juryn för Guldäpplet
E-post: peter.becker@diu.se, Mobil: 070-710 44 53

Foton för fri användning för press och media klicka här