Med rekordmånga nomineringar från hela landet har juryn för lärarpriset Guldäpplet nu utsett tre finalister till Guldäpplet 2013 och en vinnare av Juryns särskilda pris. Priserna utdelas på Skolforum den 29 oktober.
– Med årets nominerade ser vi tydligare än någonsin, hur lärandet sjuder och växer med digitala verktyg, i goda pedagogers händer. Det handlar om utveckling av arbetet i klassrummet, om samspelet lärare och elev, om redovisningsformer och formativt lärande, säger Peter Becker, juryns ordförande.
– Vi ser hur förnyelsen tar fart i takt med delandet mellan kollegor. Det lokala och det nätbaserade kollegiala samarbetet växer och blir en viktig kraft i utvecklingen av skolan.
Guldäpplet lyfter fram lärare som utvecklar skolan med it, deras arbete och inspiration, och bidrar till spridning via lokala och nationella arenor.
• Daniel Gomejzon, lärare i idrott och hälsa på Väsby nya gymnasium, Upplands Väsby
Daniel Gomejzon ger eleverna verktyg att utveckla den egna hälsan och samtidigt utveckla sina prestationer, när han förnyar undervisningen i hälsa och idrott med digital teknik. Traditionella lekar som t ex Indiansmyg blir TV-spel, MarioBros och xBox kinect involverar eleverna och stimulerar dem att röra på sig. Både kollektiva och enskilda övningar fokuseras. Daniel utvecklar nya metoder för bedömning och examination, där elever redovisar egen utveckling med bild och film -gjord med mobiltelefon – liksom skrivna redogörelser. Målinriktat arbetar Daniel med att integrera digital teknik i idrott och hälsa. Han tänker nytt och inspirerar kolleger över hela landet både i grundskola och gymnasium.
Twitter: @Danielgomejzon
• Katarina Lycken Rüter, lärare i svenska och religion, på Östra reals gymnasium i Stockholm
Katarina Lycken Rüter utvecklar kontinuerligt didaktiken med de nya möjligheter tekniken ger. Genom nya vägar att föreläsa, ge respons och ge uppgifter – hittar hon sätt att fortsatt utveckla sig och sin undervisning. Med filmade genomgångar tillgängliga på webben skapar hon utrymme i klassrummet för ett mer aktivt diskuterande, problemlösande och utforskande arbetssätt. Med individuell elevrespons, även med medier och film på både muntliga och skriftliga arbeten, ger hon återkoppling och ökar elevernas fokus på sina förbättringsområden.
Med enkla tekniska medel använder hon de digitala verktygen för att underlätta elevernas lärande. Hon delar konstant med sig av sina erfarenheter och reflektioner i blogg, på twitter, YouTube och i föreläsningar till kollegor över hela landet.
Blogg: mrstigerteach.blogspot.se och lejonetochraven.wordpress.com Twitter: @klycken
• Jonas Lindahl, lärare i svenska och engelska på Freinetskolan Hugin, F-9 skola i Norrtälje
Jonas Lindahl utvecklar arbetssätten tillsammans med eleverna från förskolan till högstadiet och med kollegorna. Vare sig det gäller språk, kommunikation eller demokrati arbetar han och eleverna med många uttrycksformer, muntligt och skriftligt, med film, datorer och andra medier. I det lilla med varje elev, och i det stora, ut mot världen.
I samspel med eleverna såg Jonas att spelet Minecraft, en Legoliknande värld där man bygger själv och tillsammans med andra, var något som starkt engagerade många ungdomar. Denna kraft har han tagit vidare in i skolan. Tillsammans med kollegor öppnar han nya dörrar till skrivande och skapande för många elever. I våras medverkade 40 av hans elever på en konferens, berättade om sitt arbete och byggde en modell av Stockholm Waterfront.
Jonas arbetar långsiktigt, innovativt och resultatinriktat och delar aktivt erfarenheter i olika forum på nätet, i konferenser och i tv.
Blogg: huginjonas.wordpress.com Twitter: @jonaslindahl
Bilder på finalisterna, klicka här
Juryn för Guldäpplet 2013
Peter Becker ordförande i juryn för Guldäpplet
Presskontakt: Peter Becker E-post: peter.becker@diu.se, Mobil: 070-710 44 53
Filer:
Pressmeddelande som PDF (128 KB)