Anna Nilsskog

foto Anna Nilsskog

Anna Nilsskog

Dragonskolan
Umeå

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som lärare i Naturkunskap och idrott och hälsa på Barn- och fritidsprogrammet. För mig är det viktigt att vi förstår naturen och vilken plats vi själva har i den. Att vi är en del av ett sammanhang och det vill jag förmedla med min undervisning.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag försöker att använda digitalt material med filmer, faktablad och böcker blandat i mina kurser. Detta för att ge alla elever möjlighet att läsa in sig på ämnet utifrån sina förutsättningar och behov.

– Jag har under föregående läsår försökt få eleverna att känna att ämnet naturkunskap är viktigt och användbart utifrån elevernas kommande yrkesroll som barnskötare. Vi har därför försökt skapa instruktionsfilmer om hur vår natur fungerar. Vi har kallat filmserien ”I naturens värld” och serien fick två säsonger. En på höstterminen och en på vårterminen. Under höstterminen var Ekologi i fokus när eleverna skapade filmerna och under vårterminen arbetade vi med experiment. Målgruppen i de båda säsongerna har varit barn i åldern 3–6 år. Syftet har varit att lära in ämnet Naturkunskap genom att skapa ett material som sedan går att använda i elevernas kommande yrke eller under elevernas APL-period. De digitala hjälpmedel som vi använt är Lumafusion, iPads, greenscreen med mera. Samtidigt har vi samarbetet med andra kurser så att eleverna kunnat skapa modeller till sina filmer. Ett fint samarbete där eleverna fått möjlighet att träna på många färdigheter samtidigt som de lärt sig om Naturkunskap, digitala verktyg och hur man når fram till barn i den aktuella målgruppen. Tillsammans med skolans IT-pedagog (Niclas Lind) blir detta ett utpräglat teamwork där alla elever haft en tydlig plats och lyckats med sina uppgifter. Vissa som fotograf, regissör, manusförfattare, andra som scenograf, rekvisitör, klippare, redigerare och några som programledare.

– Vi har också skapat artiklar i Mobile Stories där eleverna fått leka journalister inom ämnet Livsstil och hälsa. De har där fått koppla till sina blivande yrkesroller (väktare eller barnskötare) och givit sig ut på en undersökande journalistisk resa. Slutprodukten har här blivit en artikel som handlat om hur man som exempelvis barnskötare bör tänka på sin livsstil för att kunna arbeta länge inom yrket och på så sätt bibehålla en god hälsa.

– I avsnittet genetik i kursen Naturkunskap 1a2 fick eleverna möjlighet att bli experter inom ett område i genteknik. Genom lärarledd podcast fick de sedan presentera sitt område, diskutera för och nackdelar och ta etisk ställning till genteknikens vara eller icke vara. Podcasten publicerades på skolans plattform iMitten.se. Eleverna kände sig stolta över det samtal de tillsammans lyckats skapa och nivån på den kunskapsinformation de lyft fram.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På vår skola finns en fantastisk bred kompetens, vi har dessutom en kultur där vi delar med oss av pedagogiskt material och strategier. Vi har också förmånen att ha en IT-pedagog som alltid ser möjligheter oavsett vilken idé man som lärare presenterar. Det leder till positiva och lärorika samarbeten, vilket gör mig som pedagog mer trygg och villig att utmana mig själv inom det digitala området.

– Vi försöker samarbeta mellan olika kurser för att dels kunna skapa ett kollegialt lärande, men också ge eleverna möjlighet att få arbeta mot tydligt satta mål. När vi samarbetar över ämnesgränser ges eleverna också förutsättningarna att se ämnen från olika perspektiv. Se delar för att se helhet, eller se helheten och upptäcka delarna. Fler elever ges möjlighet att nå målen utifrån sina förutsättningar och behov.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Utmaningen i mina kurser är att få eleverna intresserade av ämnet samt en känsla av att den kunskap vi delar känns användbar och meningsfull. De digitala verktygen gör det möjligt för eleverna att skapa produkter som de kan använda när de genomför sin praktik (APL) eller när de påbörjar sina arbetsliv som barnskötare.  Jag kan också hela tiden följa elevernas process och stötta när det behövs. Lumafusion, AWR-app och Mobile Stories är några verktyg som jag tycker hjälper till att skapa meningsfullhet. Det bästa med dessa verktyg är att eleverna känner sig stolta över den färdiga produkten som de skapat. På så sätt blir kunskapen levande och förhoppningsvis lärandet meningsfullt och användbart.