Mikael Frängsmyr Svahn
Presentation
Nominerad som en del av AI-gruppen vid Dragonskolan i Umeå.
Vem är du och vad jobbar du med?
– Gymnasielärare i religionskunskap, historia och filosofi.
Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag använder mig i första hand av chatbottar med både generella och specifika funktioner som ett sätt att bredda och fördjupa kunskaperna hos eleverna i mina ämnen. Chatbottarnas förmåga att generera unika resultat har hjälpt mig att differentiera uppgifter och lektionsupplägg. Jag skapar också material så som presentationer (text, ljud och video) till mina lektioner med hjälp av AI-verktyg, och materialets innehåll kan tidseffektivt varieras beroende på elevgrupp.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi inom AI-gruppen på Dragonskolan har arbetat med att skapa manualer/undervisnings-upplägg för att använda och förhålla sig till AI-drivna resurser/läromedel, och delat allt vårt material med våra kollegor och elever. Vi har satsat på att fördjupa kunskapen om AI som verktyg, och inspirera till att nyttja det verktyget.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Ett exempel från min undervisning i historia: med hjälp av en specifik chatbott lät jag eleverna i text eller ljud konversera med en fiktiv representation av en verklig historisk person (Kung Gustav Vasa), och sedan jämföra chatbottens svar med andra källor. Resultatet blev en annorlunda, underhållande och intervju-liknande källkritisk granskning.