Annelie Wimhed
Presentation
Nominerad tillsammans med Pernilla Lundin
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar på lågstadiet och för närvarande i en åk 1.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Genom att bygga upp undervisningen utifrån en story tillsammans med en fiktiv person som leder och för arbetet framåt, tillsammans med eleverna. Det engagerar och väcker nyfikenhet i lärandet samtidigt som de också bjuds in i lärandet och blir medskapare. Lektionerna presenteras digitalt och eleverna använder digitala verktyg i undervisningen, så som skrivverktyg, skapa film, skapa QR-kod, skapa serier, färdighetsträning mm. Vi använder oss av olika metoder och undersökningar för att variera undervisningen så mycket som möjligt för att möta alla elever på deras kunskapsnivå.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Med digitala lektionspresentationer och planeringar får kolleger/resurspedagoger tillgång till materialet för att vara förberedda på vad lektionens mål och innehåll ska vara, vilket också möjliggör att vi kan dela upp klassen i mindre grupper. Specialpedagogen får också del av vår planering vilket gör att hen kan möta eleverna med det som vi arbetar med och på så sätt stärka och förbereda eleverna som har behov av extra stöd. Att bjuda in och öppna upp klassrummet för kolleger och ledning är ett sätt för oss att sprida vårt arbetssätt och vår pedagogiska syn på lärandet. Sociala medier är en kanal som vi sprider och visar vårt arbete vidare.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Kooperativt lärande ger en hög elevaktivitet och delaktighet i lärandet. Genom tematiskt, målfokuserat arbete skapas engagemang och skoldagen blir lustfylld och inbjudande för eleven. Eleverna får en helhet och på så sätt kan de också sätta ord på sitt lärande och fokusera på den förmågan och det målet på den lektionen. Vi skapar allt material själva. Lärandet ger även en viss allmänbindning när vi tar in verkligheten i klassrummet.
– Att samarbeta mellan klasserna ökar och bidrar till att eleverna skapar fler relationer och ökad trygghet och fler pedagoger ser den enskilda eleven. Digitala lektioner visar på tydliga mål, struktur och innehåll med stöd av bilder och länkar. Det blir konkret för eleverna. Tex att de fick titta i tidningar och läsa egna artiklar, samtala om innehållet och strukturen i en artikel. Därefter fick de skriva en artikel om en stad i Skåne eftersom de lärt sig faktakunskaper under våra SO-lektioner. Alla artiklar presenterades sedan i en egen skoltidning, fysisk och digital.