Lars-Erik Larsson

Lars-Erik Larsson

Nobelgymnasiet
Karlstad

Presentation

Nominerad tillsammans med Klas Jannborg

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en tidigare bilmekaniker som har bytt yrkesbana till fordonslärare. Gillar att jobba med ungdomar. Jag är nu yrkeslärare i fordon Åk 1, IMY och vuxenutbildningen

Som förskollärare/lärare ska vileda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Började under pandemin att hitta lösningar under hemstudier som jag kunde följa upp och rätta utan jag behövde få in böcker, digitala läromedel. Sedan har det fortsatt efter att elever i enkäter sagt att de vill få mer varierad undervisningen. Så kom det till VR i utbildningen som är båda lärande och roligt och där även andra ämnen kommer in som engelska, följa instruktioner och att samarbeta.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har olika arbetsgrupper bland annat en IKT-grupp som jobbar med it-frågor, utveckling, och även lyssnar och hjälper oss att hitta lösningar.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– I avsnittet om ”Motor grunder” så kopplar vi samman teori med att jobba med VR genom att sätta ihop en motor virtuellt, och går sedan vidare och skruvar på en riktig motor.