Linnea Erkmar
Presentation
Nominerad tillsammans med Mundhir Hadjir
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som lärare på en introduktion för nyanlända elever på Enheten för flerspråkighet i Partille kommun. På introduktionen går alla nyanlända grundskoleelever i kommunen i ca 4 veckor för att förbereda sig inför sin skolstart. Förutom undervisning arbetar jag med stöd och kompetensutveckling som rör nyanlända och andraspråkslevers lärande.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Det finns en mängd digitala resurser som kan stötta elever som är nya i det svenska språket och därför innehar de en central plats i min undervisning, alltifrån olika översättningsverktyg, språkinlärningssidor till läshjälpsfunktioner och AI-chattbottar. I vår introduktionsklass går elever i olika åldrar med olika språk och skolbakgrund, vilket ställer krav på differentierad undervisning, med digitala resurser som ett lättillgängligt och effektivt stöd. Utifrån nivåanpassade analoga och digitala uppgifter får eleverna utveckla sina språk- och ämneskunskaper samtidigt som de får bekanta sig med olika digitala resurser som kan stötta dem ute i ordinarie klass.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I vårt uppdrag ingår det att öka kompetensen kring språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt hur olika digitala resurser kan användas i undervisningen. Detta gör vi genom föredrag, kollegiala möten och olika forum i kommunen. För att ytterligare tillgängliggöra vårt stöd har vi spelat in filmer för att visa hur olika digitala resurser kan användas i praktiken. Tillsammans med våra kollegor spelar vi i nuläget in sagor på olika språk för att använda i undervisningen, men också för att visa hur man kan skapa filmer i ett videoredigeringsprogram.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– AI-chattbottar har blivit ett värdefullt komplement i vår undervisning då denna resurs kan hjälpa eleven att få en övergripande förklaring på exempelvis ett ämnesinnehåll på sitt modersmål eller starkaste skolspråk. Detta stöttar i sin tur eleven i sin bearbetning och förståelse av innehållet på svenska.