Mundhir Hajir

Mundhir Hajir

Enheten för flerspråkighet
Partille

Presentation

Nominerad tillsammans med Linnea Erkmar

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som lärare på Enheten för flerspråkighet i Partille kommun. På enheten får alla nyanlända grundskoleelever i kommunen gå på en introduktion i cirka fyra veckor för att förbereda sig inför sin skolstart. Förutom undervisning arbetar jag med stöd och kompetensutveckling som rör nyanlända och andraspråkslevers lärande.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I vårt klassrum har vi elever med olika språkbakgrund, vilket kräver anpassad undervisning med hjälp av digitala resurser. Digitala resurser hjälper eleverna att utveckla sina språkkunskaper i sin egen takt. Vi använder översättningsverktyg och språkinlärningssidor för att stödja eleverna, samt inspelade lektioner för repetition. AI-chattbottar ser vi som en bra resurs som hjälper eleverna att utveckla kunskaper samt öva språk i en trygg miljö och med omedelbar feedback. Genom digitala och analoga resurser skapar vi en inkluderande och differentierad lärmiljö.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I vårt uppdrag ingår att öka kompetensen i kommunen om bland annat språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt samt hur olika digitala resurser kan användas i detta. Detta gör vi genom föredrag, kollegiala möten och forum, som till exempel kommunens webbplats, där vi har publicerat filmer som vi har skapat för att visa hur de digitala resurserna kan användas i praktiken. I nuläget skapar vi tillsammans med våra kollegor inspelade sagor på olika språk med hjälp av ett videoredigeringsprogram. På det sättet har vi ökat kompetensen kring hur denna resurs kan användas.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Ett särskilt arbetssätt jag vill lyfta fram är användningen av AI-chattbottar i språkundervisningen. Vi kan se i vår undervisning hur denna resurs erbjuder en trygg miljö, inte bara för att översätta komplexa idiom, utan även för att på ett pedagogiskt sätt förklara ämnen och begrepp på elevernas modersmål och starkaste skolspråk. AI-chattbottar ser vi som ett värdefullt komplement i vår undervisning.