Nadia Westerberg

Nadia Westerberg

Makerpedagogerna
Sundbyberg

Presentation

Nominerad som en del av Makerpedagogerna, Sundbybergs stads förskolor

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag har jobbat som förskollärare sedan år 2012 och som makerpedagog sedan år 2019. Jag är en optimist och ser det bästa i människor och situationer. Jag stöttar och lyfter andra, sprider glädje och skapar en stämning där människor känner sig uppskattade och sedda.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag formar undervisning och lärande utifrån barnens intresse, där kreativitet, problemlösning och praktiska aktiviteter står i centrum. Genom att integrera teknik, estetik och digitala verktyg i undervisningen utvecklas barnens kreativa förmågor och praktiska färdigheter. Jag uppmuntrar barn att arbeta med praktiska projekt där de får utforska och skapa med hjälp av olika verktyg, som till exempel, elektronik, programmering och hantverksmaterial. Det kan handla om allt från att sy och bygga, till att programmera robotar eller designa digitala modeller.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
–  Vi makerpedagoger har tillgång till Kvasar Makerspace – en kreativ verkstad och samlingsplats för människor som vill skapa, lära och dela med sig av kunskap. Kvasar erbjuder utbildning inom olika områden, som 3D-modellering, elektronik, programmering och andra tekniska eller kreativa färdigheter. I mitt uppdrag som makerpedagog ingår att vara aktiv i att bygga och underhålla nätverk där människor kan utbyta idéer, lära sig av varandra och samarbeta. På varje förskola finns det digitala inspiratörer som får utbildning av oss makerpedagoger som motiverar och hjälper andra att förstå, använda och dra nytta av digitala verktyg, teknologier och lösningar.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Ett av mina favoritverktyg är Bluebot – en robot som ofta används i pedagogiska sammanhang för att introducera barn till programmering och logiskt tänkande på ett roligt och interaktivt sätt. Bluebot- konst är ett av mina projekt som jag har lyckats sprida vidare även till andra kommuner vilket är jag oerhört stolt över. Genom att fästa pennor på Bluebot och låta barn programmera roboten skapas abstrakta konstverk. Genom att styra Bluebot kan barnen skapa mönster och former på papperet, vilket förenar teknik och kreativt skapande. Genom att programmera Bluebot för att röra sig i specifika mönster kan barnen lära sig om symmetri och geometriska former. Bluebot- konst lär barnen att se hur teknik kan användas i kreativa sammanhang, vilket breddar deras syn på både konst och teknologi. Bluebot är användarvänlig och passar för barn i olika åldrar, vilket gör den till ett bra verktyg för att introducera både programmering och konst i tidig ålder.