Nella Celik
Presentation
Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är förstelärare med IKT-ansvar på Lindskolan. Jag är undervisar elever med autism och multifunktionsvariation i anpassade grundskolan.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Tillsammans med mitt lärarlag har jag under de senaste åren arbetat med ett stort projekt där eleverna jobbar med kommunikation via Widgitplattor. Det är en Ipad som endast är ett kommunikationsverktyg och ett digitalt hjälpmedel. Med hjälp av Widgitplattan har vi kunnat hjälpa eleverna att utveckla sin kommunikation och sina kunskaper på olika sätt, vi anpassar uppläggen på Widgitplattan utifrån elevens behov och kognitiva färdigheter. Med Widgetplattan så har vi kunnat jobba kring eleven på samma sätt både hemma och i skolan. Det har skapat en trygghet hos eleverna att veta att den här plattan är mitt språk och den har jag alltid med mig.
– Vi gör filmer och musikvideo med hjälp av greenscreen, appar, projektorer, AI med mera. där eleverna får vara aktörer i filmerna för att öka förståelsen för hur man till exempel ska agera vid en brand eller i trafiken. Det har vi kunnat använda oss av mycket i undervisningen och har varit väldigt lärorikt för eleverna.
– Vi arbetar med Google for Education för att skapa lektioner och planeringar för eleverna. Det är en gemensam plattform som vi alla på skolan jobbar med och delar material ifrån. I Widget online gör jag bildstöd och annat material för att skapa mer tydlighet för eleverna i vad som förväntas av dem och vad de ska göra, det är ett komplement till Widgetplattan.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Lindskolans lärarlag arbetar ständigt med kollegialt lärande och vidareutveckling av all personals kompetens. Vi ser till att utbilda varandra och lär oss av varandra. Tillsammans med oss lärare arbetar en hel del pedagoger som också utbildas så att all personal som jobbar med eleverna kan vara trygga med att de har samma grund att stå på i den digitala resan.
– Jag som Iförstelärare med IKT-ansvar arbetar också med skolans IKT-grupp som består av en pedagog från varje klass. Tillsammans sprider vi den digitala utvecklingen på skolan utifrån det vi planerar att alla ska arbeta med. Vi träffas kontinuerligt varannan vecka och planerar digitala utvecklingen på skolan. Just nu arbetar vi med att vidareutveckla Widgetplattan och AI.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Många av mina elever har motoriska svårigheter och har inte möjlighet att göra vissa saker så därför letar jag alltid efter olika digitala verktyg utifrån deras förutsättningar. På Lindskolan är inget omöjligt, här finns bara möjligheter.
– Till exempel så arbetar jag med sinnesupplevelser och då använder jag ljus, doft och ljud för att skapa mer upplevelse i en aktivitet. Eleverna kan med hjälp av en projektor titta och höra havet och fiskar som lyser upp mot en vägg eller trycka på en touchknapp som är kopplad till ett speciellt uttag för att starta elvispen eller tända lampan. De tränar orsak verkan på annat sätt. Det är här alla digitala hjälpmedel bli meningsfulla för våra elever, det inkluderar dem i samhället precis som vilket annat barn som helst, helt fantastiskt!