Nina Siirtola

Nina Siirtola

Lindskolan, anpassad grundskola
Huddinge

Presentation

Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som lärare i en F-9 klass på Lindskolan, en anpassad grundskola i Huddinge. Jag har arbetat på Lindskolan sedan 2017.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– I mitt arbete som lärare är det viktigt att se varje enskild elev och vara lyhörd för deras individuella behov och förutsättningar. Att ge mina elever verktyg och förutsättningar till att kommunicera och utvecklas är det som driver mig i mitt arbete. I undervisningen använder jag mig av AKK (alternativ kompletterande kommunikation), anpassat arbetsmaterial, sinnesupplevelser, fysiska objekt, digitala tekniker/hjälpmedel och intressebaserad undervisning för att nå ut till alla elever utifrån deras individuella behov och förutsättningar.

– Genom att arbeta ämnesintegrerat och att kombinera traditionella och digitala verktyg, får eleverna möjlighet att lära sig nya kunskaper och utveckla sin kommunikation på flera olika sätt och vid flera tillfällen. Eleverna gör dagbok med bilder i sin Widgitplatta (elevens digitala kommunikationsverktyg) varje dag. Det ger elever som saknar verbalt språk möjlighet att berätta om sin skoldag genom att trycka på bilderna i Widgitplattan. I plattan lägger vi även upp schema och undervisningsmaterial som är anpassat till varje elev. Tillsammans med eleverna skapar vi även undervisande filmer där både elever och pedagoger agerar aktörer.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har ett tätt samarbete i lärarlaget där vi kontinuerligt lyfter och reflekterar kring hur vi på bästa sätt kan använda våra digitala hjälpmedel för att skapa givande kommunikationsunderlag och lektionsupplägg till eleverna. Materialet kan sedan brytas ned för att anpassas till varje enskild elev. Vi har gemensamma teman, delar kommunikationsunderlag och lektionsupplägg med varandra för att underlätta vårt arbete och skapa en tydlig struktur för eleverna, vilket genomsyrar hela vår verksamhet. Hela Lindskolan arbetar dessutom gemensamt i ett forskningsprojekt där vi haft ett givande samarbete kring digitala hjälpmedel och kommunikation.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Widgitplattan är ett av våra digitala verktyg där vi arbetar med kommunikation, lektionsupplägg och dagbok mellan skola och hem. Digitala verktyg som Widgitplattan ger eleverna möjlighet att ha med sig sitt digitala kommunikationsverktyg var de än befinner sig. Eleverna får möjlighet till lärande och att utveckla sin kommunikativa förmåga och språkutveckling med stöd av plattan.

– Vi arbetar ofta ämnesintegrerat och tematiskt. Att skapa undervisande filmer tillsammans med eleverna där både elever och pedagoger är aktörer, har varit ett vinnande koncept. Genom att kombinera digitala tekniker med skapande och traditionell undervisning kan vi nå ut till fler elever. På så sätt skapas lärande vid flera olika tillfällen och med med olika tekniker, vilket kan ge eleverna fördjupade kunskaper samt gynna elevernas utveckling och lust att lära. Vi har skapat filmer, musikvideor och sånger via greenscreen och AI. Eleverna deltar i skapandeprocessen och har möjlighet att påverka vad som ska ske under processens gång. För att öka förståelsen för hur man till exempel ska agera vid en brand, så har vi gjort en utrymningsfilm som eleverna har möjlighet att titta på vid flera lärtillfällen.