Martin Holmgren
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Har sedan 2011 arbetat som idrottslärare i Gislaveds kommun, en kommun som har Ipads till alla elever i grundskolan. I augusti 2016 införde jag, tillsammans med mina kollegor, daglig fysisk aktivitet för alla våra elever på högstadiet. Vi ville ge våra elever bättre förutsättningar att lyckas i skolan, detta genom att schemalägga pulshöjande aktiviteter under skoltid. Forskning tyder på att fysisk aktivitet i form av pulshöjande moment ger positiva effekter på hjärnan, skapar bättre koncentration och ger en bättre hälsa.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 5-10 år
På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Under de pulshöjande aktiviteterna använder eleverna pulsband så att de ser sin puls i realtid på väggen i hallen. Målet är att de ska ligga i en pulszon mellan 60-90% av sin maxpuls under 20 minuter för att få positiva effekter senare i klassrummet. När elevernas puls höjs så ändras deras ruta med namn på väggen färg. När de hamnar i rätt pulszon så börjar en klocka att räkna i deras egen ruta och målet är att nå 20 minuter under ett träningspass på 30 minuter. Detta system är en trigger för eleverna och det hjälper dem att verkligen vara aktiva.
– Många av våra egna elever, och även resultatet i en forskningsstudie vi deltagit i, vittnar om att elever sover bättre, äter bättre och kan koncentrera sig bättre med daglig fysisk aktivitet i skolan. Vi ger dem bättre förutsättningar att lyckas i skolan.
Hur påverkar digitala verktyg och resurser din lärarroll?
– Just det pulssystemet vi använder är bra på så sätt att all information lagras och att elever och lärare kan följa varje elevs utveckling när det gäller pulsen. Systemet har också visat prov på elever som har haft en onormalt hög puls, vilket vi sedan ha kunnat lämna vidare till skolhälsovården.
– När det gäller ämnet idrott och hälsa så ska eleverna lära sig hur kroppen fungerar och vad som påverkar kroppen på olika sätt. Pulssystemet gör det tydligt för eleverna att förstå hur kroppen reagerar när den utsätts för fysisk ansträngning.
Hur ser du på våren -20 ur perspektivet ”skolans digitalisering”? Vilka utmaningar/möjligheter gav digitaliseringen under våren?
– För oss inom grundskolan så rullade skolan på ”som vanligt” och vi hade eleverna på plats i skolan. Såklart var det många elever borta under våren och det ställde krav på oss pedagoger att även tillgodose elever som var hemma med undervisning. Med hjälp av skolans lärplattform såg varje elev vad klassen arbetade med och kunde på så vis ta till sig undervisningen hemifrån, om eleven var tillräckligt pigg för det.
Har du någon favoritwebbtjänst eller app som du gärna använder.
– Appen Polar Gofit använder vi i pulsundervisningen och den kan jag verkligen rekommendera då den skapar engagemang hos eleverna. De vill få sin tid i systemet och det får de bara när de har tillräckligt hög puls, vilket gör att samma elev inte kan vara målvakt hela tiden då man blir lite mer passiv då. När jag har en spontan genomgång står flera elever och hoppar på stället för de vill inte att deras puls ska gå ner. Engagemang!