Aicha Yousri

Aicha Yousri

Makerpedagog
Sundbyberg

Presentation

Nominerad som en del av Makerpedagogerna, Sundbybergs stads förskolor

Vem är du och vad jobbar du med?
Jag arbetar som förskollärare och makerpedagog.

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
Jag arbetar utifrån tillgänglighetsprincipen där material inkorporeras i den dagliga verksamheten utifrån kunskapsnivå. Utforskande, upptäckare och förundran står i fokus där verktyg som digitala mikroskop eller greenscreen används för att fördjupa och förundras i projekt eller den dagliga verksamheten.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
Vi har en ”röd tråd” från styrande organ till oss på förskolorna. Vi arbetar utifrån konceptet ”delakultur” där allt material, workshops och användningsområden finns tillgängliga i våra digitala kanaler, både gemensamma i enheten men även förskollespecifika kanaler. Som makerpedagog går jag även runt på alla förskolor i min enhet, handleder, stöttar och följer upp, för att få med dem på resan.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Adekvat digital kompetens för yngre åldrar. Utifrån färdiga kit/materiallådor med uppdragsbeskrivning/arbetsbeskrivning har enheten fått till arbetet med yngre barn och programmering kopplat till ljusbord. Här har vi använt oss av analogt material för att lägga grunden till datalogiskt tänkande, mönsterseende, sekvenser och programmering. Kollegor upplevde svårigheter tidigare kring arbetet med digital kompetens för våra yngsta men i och med detta arbete har man nu fått till ett tydligt arbete och en förståelse kring hur man kan arbeta med våra allra yngsta.