Alesia Woxell

Alesia Woxell

Ängslättskolan
Malmö

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är en låg- och mellanstadielärare som arbetar med årskurs 2 i nuläget. Jag är kreativ med samtidigt en strukturerad person som tycker om att arbeta varierat för att nå ut till vart och en av barnen.

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– De digitala verktygen hjälper mig att anpassa undervisningen och sätta varje elevs behov i fokus. Alla barn behöver ha en struktur över dagen och jag använder mig av olika stödmaterial för att eleverna ska känna sig trygga under sin skoltid. Det kan handla om olika bildstöd för att lära sig ett nytt språk och begrepp och där använder jag mig av widgit online, skolplus och ILT (inläsningstjänst). Det kan också var olika digitala tjänster och poddar där vi får stöd i arbete med högläsning samt hör- och läsförståelse (Polylino, Bibblix och Sveriges radio).
– Digitalisering som ämne tar mer och mer plats i dagens skola, där använder jag mig av Bee- Bot, Lego Wedo och Scratch jr. Scratch kan användas exempelvis till svenska och engelska för att kunna bygga upp en digital berättelse. Vi kan också använda oss av olika former av programmering för redovisningar kring ett visst tema eller i en hjälp för sökning av olika begrepp. Inom Scratch kan vi arbeta med problemlösningar och mönster för att utveckla det logiska tänkandet.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På skolan har alla lärare ansvar för olika områden och jag har varit ansvarig för Infomentor och arbetet med digitala verktyg för att kunna hjälpa till i vardagens frågor kring digitalisering. Jag har haft utbildning för kollegor och även varit i deras klasser för att undervisa eleverna kring digitala verktyg.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Utöver de digitala verktygen tycker jag om att arbeta med kooperativt lärande som ett arbetssätt. Det är en bra metod och arbetssätt för att stärka gruppens samhörighet där de tillsammans i olika konstellationer och övningar utvecklar språket. Eleverna kan här lära sig av varandra och samtidigt få stöttning hur man bemöter varandra vänligt. Här ges också en möjlighet att göra en formativ bedömning kring elevernas kunskaper.