Anders Enström
Presentation
Finalist till lärarpriset Guldäpplet 2022
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som förstelärare i IKT och undervisar i MA/NO/TK.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år
Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag vill att eleverna går från konsument till producent. Att eleverna förstår att digitala verktyg ger alla en röst. Då gäller det att göra nåt av den rösten. Då får eleverna skapa film, fotokonst, poddar och koda/programmera.
Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Lite turligt så passade mitt arbetssätt även distanslektioner, eftersom jag har designat mina lektioner så att alla kan delta oavsett plats. Det började jag med 2013 då två av mina elever bröt benet – en i Åre och en i Sälen – och bägge kunde hänga med på lektionerna. Trots avståndet.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Genom träffar (fysiska och digitala) där alla bidrar och visar vad just de gör i skolan. All personal blir dessutom Apple Teachers – ett arbete som jag leder.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Min favorit är Reality Composer. En app där eleverna kan uppleva mina AR-projekt men också bygga egna AR-projekt. AR är utmärkt när man vill göra något abstrakt väldigt konkret. Vi har byggt kolets kretslopp, solsystemet och till och med testat hållfasthet hos olika typer av material. Allt i AR. Allt i Reality Composer.