Anette Moraeus och Ingela Midsem Karlmats

Foto på Ingela Midsem Karlmats och Anette Moraeus

Anette Moraeus och Ingela Midsem Karlmats

Bergetskolan
Orsa

Presentation

På fotot ovan är det Ingela Midsem Karlmats till vänster och Anette Moraeus till höger.

Vilka är ni och vad jobbar ni med?
– Vi är förskollärare och arbetar i förskoleklass.

Hur länge har ni jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
– 2-5 år

På vilket sätt kan elevernas lärande förstärkas med stöd av IT?
– Vi använder Ipads som ett integrerat verktyg i vår undervisning. Det ger en större variation för eleverna i arbetet och vi kan individanpassa undervisningen. Vi använder också de digitala verktygen i vårt kooperativa lärande.

Hur påverkar digitala verktyg och resurser er lärarroll?
– Vi förmedlar lättare vårt arbete genom olika plattformar bland annat Teams och Schoolsoft till våra elever, kollegor och ledning. Vi gör vårdnadshavarna delaktiga genom att delge dem planeringar, filmklipp och bilder.

Hur ser ni på coronatiden ur perspektivet skolans digitalisering? Har ni upptäckt något nytt under denna period som ni kommer att fortsätta med?
– Klassen har varit närvarande hela tiden så vi har arbetat på som vanligt. Däremot har vi fått använda Teams som mötesplats med kollegor och elever i andra klasser. Vi har upptäckt fördelen med att träffas via webben, det spar både tid, resor och vår miljö.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– I vårt arbetslag delar vi med oss av våra erfarenheter och kunskaper kring digitala verktyg och resurser. Detta skapar goda förutsättningar till att få med alla på den digitala resan.
Vår skola gått Skolverkets modul ”Om programmering” och har deltagit i Högskolan Dalarnas ”Teknikerjakten”. Orsas grundskolor har denna termin startat ett lokalt utvecklingsarbete kring skolans digitalisering i samverkan med Skolverket.

Har in någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som ni gärna använder. Berätta vilken och varför ni använder den?
– När vi ska lära oss om programmering startar vi med att titta på en julkalender som har en tillhörande app. Där får eleverna på ett lekfullt sätt programmera ett luftskepp. Sen går vi vidare till lite svårare appar, där eleverna jobbar i lärpar. I processen använder vi också andra programmeringsverktyg.