Anna Mårten Axelsson
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag är gymnasielärare i svenska och historia samt undervisar på IB Diploma Program i ett ämne som heter Theory of Knowledge och avhandlar kunskapsteori utifrån olika ämnesområden. Jag är också IKT-strateg och arbetar med pedagogiska och didaktiska utvecklingsfrågor på min nuvarande arbetsplats.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag tar stöd i alla aspekter av mitt arbete, från snabba quiz för att stämma av elevernas kunskapsutveckling och identifiera elever som har behov av stöd eller mer utmanande arbete, till att skapa mervärde och tillgänglighet i min undervisning. De digitala verktygen skapar så många fler möjligheter att engagera eleverna i det egna lärandet och erbjuder andra sätt att förvärva och förmedla kunskap.
– De digitala verktygen är också särskilt viktiga i mitt arbete för att möta elever där de är och kunna stötta lärandet på olika sätt. Att arbeta med digitala escaperooms, för att sporra till lärande genom att använda olika typer av motivations- och inlärningsmetoder, är ett annat sätt att skapa differentiering inom kollektivet och det har jag arbetat med i olika kursmoment där både motivation och kunskapsnivå har skiftat inom gruppen.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har, under många år, systematiskt arbetat med att förbättra de digitala infrastrukturella förutsättningarna för digitalisering genom olika förbättringsåtgärder kring den digitala arbetsmiljön för pedagogisk personal. Det har vi sett som en viktig framgångsfaktor för att lärare ska kunna implementera och utveckla undervisningen med hjälp av digitala verktyg. Vi har fantastiskt skickliga lärare på vår skola och om förutsättningarna för att arbeta med digitala verktyg är goda så använder de dessa som ett naturligt verktyg från den didaktiska verktygslådan. En annan viktig del i arbetet är att skapa en ”dela med sig-kultur” vilket vi arbetar aktivt med och där jag hållit i diverse workshopar kring hur man kan arbeta med olika digitala verktyg i klassrummet och även byggt en intern yta, Pedagog Mora GY, med instruerande guider och filmer för lärare som vill lyfta in dessa i sitt arbete.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Jag arbetar med att lyfta in andra sätt att belysa en roman eller en karaktär i en roman från ett annat perspektiv än den skriftliga analysen. Det kan jag exempelvis göra genom att eleverna får skapa Tinder-profiler över en romankaraktär eller beskriva karaktärer och relationer dem emellan i ”Vems telefon är det här?”. Dessa kan göras både analogt och digitalt men jag vill mena att det ger ett mervärde när man kan göra det digitalt eftersom man får in fler sinnen och samtidigt bidrar till vidgade textvärldar.
– Med AI och AI-verktyget Skolup (en tjänst utvecklad för skola där elever kan möta AI och AI-funktioner på ett tryggt sätt) så har det här utvecklats ytterligare där vi till exempel i framtagandet av en Tinder-profil till Werther i ”Den unge Werthers lidanden” kan träna på att prompta fram en bild som stämmer överens med romanfiguren.