Anna Nilsskog
Presentation
Vem är du och vad jobbar du med?
– Mitt namn är Anna och jag är utbildad gymnasielärare. Jag undervisar i Naturkunskap på Barn och fritidsprogrammet samt Samhällsprogrammet.
Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
2-5 år
Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Utmaningen i mina kurser är att få eleverna intresserade av ämnet samt en känsla av att det kunskapsutbyte vi delar känns användbart och meningsfullt. De digitala verktygen gör det möjligt för eleverna att skapa produkter som de kan använda när de genomför sin praktik (APL) eller när de påbörjar sina arbetsliv som barnskötare. Jag kan också hela tiden följa elevernas process och stötta när det behövs. Vi arbetar med att skapa en elektronisk bok inom genetik, vetenskapligt reportage med inriktning mot hälsa och livsstil, inspelade pedagogiska laborationer med inriktning mot förskola mm.
Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Coronapandemin har ställt höga krav på både oss lärare och elever. Vi behövde hitta tydliga instruktioner och sätt att kommunicera på, utan att lärandet hamnade på sidan av. Jag tycker att eleverna gjort det fantastiskt bra. Jag kommer att fortsätta använda digitala kanaler, instruktionsfilmer och verktyg för att tydligare möta elevernas behov och på så sätt motivera eleverna i sitt lärande.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– På vår skola finns en fantastisk bred kompetens, vi har dessutom en kultur där vi delar med oss av pedagogiskt material och strategier. Vi har också förmånen att ha en IT-pedagog (Niclas Lind) som alltid ser möjligheter oavsett vilken idé man som lärare presenterar. Det leder till positiva och lärorika samarbeten, vilket gör mig som pedagog mer trygg och villig att utmana mig själv inom det digitala området.
Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Jag tycker om digitala verktyg som Classroom, Canva och Mobile Stories. Sedan använder jag i samarbetet med IT-pedagog flera verktyg vid exempelvis inspelningar av podcast, skapandet av elektronisk bok mm. Det bästa med dessa verktyg är att eleverna känner sig stolta över den färdiga produkt som de skapat. Den kan visas hemma, tas med till framtida arbeten. På så sätt blir kunskapen levande och förhoppningsvis lärandet meningsfullt.