Anneli Andersson
Presentation
Nominerad som en del av AI-gruppen vid Dragonskolan i Umeå.
Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som gymnasielärare i Psykologi och Mental träning. Utöver det jobbar jag halvtid som enhetschef för assistenter på Riksgymnasiet för rörelsehindrade.
Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag använder ChatGPT när jag planerar moment och delmoment utifrån exempelvis centralt innehåll. Jag får även många olika uppslag på differentiering. Jag tar hjälp av digitala lärverktyg för att göra undervisningen mer tydlig, tillgänglig, varierad, och roligare. Digitala lärverktyg ger mig en större verktygslåda som jag kan använda mig av i min undervisning.
Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har under läsåret arbetat i en AI-grupp som bland annat tagit fram riktlinjer för AI-användning på skolan. Det har varit helt frivilligt att vara med och vi har varit en grupp med olika erfarenheter av AI. AI-gruppen har haft en IT-pedagog och två rektorer som styrt gruppen mot tydliga mål. AI-gruppen har haft olika workshops och presentationer på skolan och arbetat för att inspirera lärare att använda AI i sin undervisning. Det har även varit viktigt att förmedla risker och fallgropar vad gäller användning av AI.
Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– ChatGPT är bra när det används på rätt sätt av elever och lärare. Lärarpodcasts är något jag använder mig av regelbundet. Exempelvis podcasten, som jag och min kollega spelat in, ”Focus on the Mind” där eleverna i kursen Mental träning får fördjupa sig i en metod/ teori och sedan agera expert på den metoden/ teorin i ett podcast-avsnitt. Jag använder mig även av Canva, Powtoon och Menti för att nämna några.