Anneli Pollard Töpffer

foto Anneli Pollard Töpffer

Anneli Pollard Töpffer

Arbetslag Flexi, Vuxenutbildningen
Södertälje vuxenutbildning

Presentation

Nominerad som en del av arbetslag Flexi, vuxenutbildningen Södertälje kommun.

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar med sfi, främst kurs D nu i arbetslag Flexi. Jag började i arbetslaget 2020 precis innan pandemin och var i skolbyggnaden ca 2 månader innan arbetslag Flexi flyttade ut och blev digitalt istället. Jag har jobbat länge med digitalisering på sfi och tycker det är en viktig demokratifråga. I ett så digitaliserat land som Sverige behöver alla få tillgång till digitala verktyg och få rätt kompetens för att kunna använda dem i studier, jobb eller samhället i övrigt.

Hur länge har du jobbat med digitala verktyg och resurser i undervisningen?
Mer än 10 år

Berätta hur du arbetar för att utveckla elevernas digitala kompetens, och att göra lärandet tillgängligt för alla?
– Jag har startat där eleverna är och jobbat vidare från hjälp med inloggning på digitalt verktyg till användandet av digitalt verktyg för inlärning som t.ex. inlämning av text i lunis eller grupparbete i google docs. Att vi strukturerat och systematiskt arbetat i arbetslaget med digitalisering på alla nivåer innebär att eleverna får många chanser att träna och bli bättre. Det blir inte bara något man testar en lektion utan jobbar med på samma sätt på kurs B,C och D. Ett digitalt arbetssätt är inte så olikt ett traditionellt i fysiskt klassrum. Elever behöver alltid hjälp där de är för att komma dit de ska.

Hur har coronapandemin påverkat ditt arbete/din undervisning med digitala verktyg? Har du upptäckt något nytt under pandemin som du kommer att fortsätta med?
– Vi kommer fortsätta jobba digitalt i arbetslaget då vi märkt att elever t.ex. lär sig skriva bättre digitalt, vilket är vad majoriteten av våra elever som jobbar främst behöver träna mycket på. Vi har märkt att elever som jobbar får mer tid att studera och att elever gillar att jobba digitalt om de får hjälp att lära sig verktygen!

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Det har främst varit ett kollegialt samarbete som varit nyckeln. I arbetslaget och utanför har vi som jobbat med digitalisering längre stöttat kollegor. Vi har t.ex. besökt varandras digitala lektioner, skapat instruktionsfilmer eller gjort manualer åt varandra. Om det finns en öppenhet och prestigelöshet  kan man testa, utveckla och fråga varandra. Det är mycket bra att våga bjuda in kollega som observerar så man får andra infallsvinklar

Har du någon favoritwebbtjänst, app eller digitalt verktyg som du gärna använder. Berätta vilken och varför du använder den? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– Google drive, då man behöver samla dokument och göra dem tillgängliga för elever. Vi kan inte ta för givet att de har dator med word.
• Microsoft Teams, då vi behöver ha ett klassrum där vi träffas och har lektioner.
• Liberlunis, då vi behöver en tillgänglig kursbok och ett grundmaterial att utgå ifrån.
• Inläsningstjänst, då vi vill ge eleverna enkel tillgång till skönlitteratur.
•Youtube, då vi vill spela i material och lägga på vår kanal eller visa annat bra färdigt material och lägga på vår playlist.