Annett Andersson

Annett Andersson

Lindskolan, anpassad grundskola
Huddinge

Presentation

Nominerad som en del i Lindskolans lärarlag

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag arbetar som lärare i en 1-5 på anpassad grundskola i Huddinge

Som förskollärare/lärare ska vi leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla och förstärka elevernas digitala kompetens med hjälp av olika digitala verktyg. Med stöd i de digitala verktygen kan vi anpassa undervisning utifrån varje enskild elevs behov, förutsättningar och intressen för att göra dem delaktiga i skolarbetet. Eleverna tränar på att skriva i Symvriter som är ett bildstödsprogram där du kan lägga in en egen ordlista med egna elevnära bilder som rör och är motiverande för just den eleven.

– Vi arbetar med pedagogiska appar på Ipad utifrån en tydlig arbetsordning som styr vilka appar de ska jobba med för att utveckla sin digitala kompetens. Ipad används även som ett verktyg för gemensamt lärande när vi kopplar upp Ipaden mot smartboarden. På så sätt skapar vi en delaktighet i klassrummet där alla utifrån sina förutsättningar kan vara delaktiga och se vad vi gör på Ipaden oavsett vem som utför uppgiften just då. Det gör att alla elever blir inkluderade och att lärandet blir tillgängligt för alla elever.

– Med hjälp av Greenscreen kan vi skapa filmer. Våra filmer delas digitalt med vårdnadshavare och på så sätt inkluderar vi även hemmet och ger eleverna möjlighet att ta del av vad de gjort i skolan tillsammans med vårdnadshavare. Att använda greenscreen hjälper oss även att ta del av miljöer vi av olika anledningar inte kan besöka och kan på så sätt ge ett mervärde för eleverna.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Vi har ett kontinuerligt samarbete med varandra och arbetar med gemensamma teman. Vi grovplanerar tillsammans och delar med oss av material och lektionsupplägg med varandra på Google drive, vilket sparar vår tid samt ger en gemenskap och ett kollegialt lärande av varandra i lärarlaget. Vi arbetar med att lyfta och ta vara på allas kompetenser för att lära av varandra. Vi satsar mycket på att använda oss olika former av digitala verktyg som kan öka elevernas delaktighet, förståelse och inflytande i vardagsaktiviteterna i skolan och i vår närmiljö. Hela skolan har under två läsår arbetat gemensamt i ett forskningsprojekt där vi haft ett givande samarbete kring digitala hjälpmedel och kommunikation.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till?
– Bildstödsprogrammen Inprint och Symvriter är favoriter, där kan du lägga in egna elevnära bilder som synliggör och skapar tydlighet för våra elever. De hjälper oss att skapa tydlighet och strukturer i vardagen. Notebook är ännu en av mina favoriter som används till samling, klassråd, discogrupp, i olika arbetsupplägg enskilt och i grupp. Har man till exempel ett upplägg med samling kan eleven vara delaktig i att trycka på vilken dag det är och komma vidare automatiskt till vilket datum och månad det är. I ett upplägg med sånger kan eleverna vara delaktiga i att göra val, genom att trycka på sångbilden får eleven då en direkt respons med att sången de valt startar då den är direkt länkad via Youtube. Notebook upplägg skapar stor delaktighet och uppmuntrar eleverna att välja.