Belmina Omerhodzic

Belmina Omerhodzic

Stenkulaskolan
Malmö

Presentation

Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag jobbar som förstelärare med särskilt uppdrag inom IKT, på Stenkulaskolan i Malmö. Jag undervisar i svenska/svenska som andraspråk, SO och engelska i årskurs 7–9. Mitt klassrum är ett inkluderande klassrum på riktigt, här finns plats för alla elever oavsett bakgrund, tid i Sverige, funktionsvariation eller språklig sårbarhet. I ett och samma klassrum har jag elever som befinner sig på flera olika kunskapsnivåer och det gäller att kunna fånga alla och där ser jag stora framgångar med att använda IKT som accelerator för pedagogiken.

– Jag är även certifierad Apple Distinguished  Educator och Apple Professional Learner Specialist. För att nå ut till fler om hur man kan använda IKT som accelerator delar jag med mig av tips på Instagramkontot @Belmina.o_edu

Som förskollärare/lärare ska vi ska leda och stimulera alla elever oavsett kunskapsnivå. Hur syns det i din undervisning? Hur tar du stöd av digitala lärverktyg och resurser för att differentiera undervisningen?
– Jag utgår alltid från mina elever och deras intressen för att skapa ett lustfyllt lärande och därmed skapar jag precision i pedagogiken. Med lusten att lära och differentierade uppgifter som tillgodoser olika behov skapar jag därmed möjligheter för eleverna att lära. Utifrån samlade data, både kvalitativ och kvantitativ, ges eleverna anpassade samt varierade uppgifter och därmed får de också möjligheten att visa sina kunskaper på sättet som passar dem bäst med stöd av IKT som accelerator för pedagogiken. Detta kan då vara i form av text, ljud eller bild.

Hur arbetar ni på er skola för att få med hela kollegiet på den digitala resan?
– Övergripande i mitt uppdrag har jag tagit fram en treårsplan, som kontinuerligt följs upp och utvärderas. I mitt IKT-uppdrag lyfter jag fram den digitala kunskapen på skolan och detta på olika nivåer. Jag gör detta genom: nära handledning till olika PLC-team, praktisk stöttning kring att få in IKT i deras pedagogiska planeringar samt auskultationer och feedback till teamet för att de ska kunna jobba vidare. Vi har på skolan som Non-negotiable att all undervisande personal ska vara certifierade som Apple Teacher, detta stöttar jag dem i genom bland annat workshops. När man är certifierad Apple Teacher går man vidare till workshop “Stenkulaskolan can create” som är en inspirerande workshop i hur man använder IKT som accelerator samt hur man jobbar språkutvecklande genom digitala verktyg för att nå alla elever. Förutom att stötta all personal i IKT så stöttar jag en grupp elever, våra iPals, elever med särskilt intresse för det digitala. De är alla certifierade Apple Teacher och stöttar både personal samt elever i det digitala.

Har du något/några speciella arbetssätt och/eller verktyg som du vill lyfta fram och varför det är bra, vilket lärande och resultat det bidrar till? (Ge gärna exempel från en konkret undervisningssituation)
– För att eleverna ska lyckas och för att vi ska lyckas nå våra elever är det av största vikt att vi känner våra elever, deras behov men också deras förutsättningar. Detta för att man ska kunna individualisera uppgifter samt skapa meningsfullt lärande för eleverna på det sätt som passar dem. Jag försöker alltid hitta olika sätt och tänka, utanför boxen, för att möta eleverna och för att skapa verklighetsförankrade uppgifter som ger eleven möjlighet att träna framtidsförmågor. Ipaden är det digitala lärverktyg som skapar möjligheter att arbeta kreativt och innovativt och därmed skapar den också möjligheter för alla elever att lära men också visa sina kunskaper på olika sätt. Tack vare iPad kan jag ge differentierad undervisning då olika elever kan arbeta med samma uppgift fast med olika stöttning beroende på deras individuella behov.